Veszprém 8-as út
2013. december 13. 15:09

8-as számú főút Veszprém térségi fejlesztéseiről

Nekünk, veszprémieknek és Veszprém megyeieknek mindig is kiemelt fontosságú a 8-as számú főút és a hozzá kapcsolódó utak fejlesztése a megyében lévő kisebb forgalmú, de rosszabb állapotban lévő közúti fejlesztések mellett.

2010 előtt elkészült a
- Márkót elkerülő,
- a 710-es számú – a balatoni elkerülő utat – valamint
- a litéri 8-as, 72-es utat összekötő külön szintű csomópont.

A korábbi kormányzati ciklusban 2006 és 2010 között – ahogy az egyik újság írta – „soha nem látott összefogás bontakozott ki a térségben a 8-as főútvonal fejlesztésével kapcsolatban.”

2009. január 27-én a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében a polgármesterek, a Kamara, a Megyei Önkormányzat, a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács és a megye országgyűlési képviselői közösen egyeztettek, lobbiztak azért, hogy az út fejlesztésére mielőbb sor kerülhessen. A résztvevők - a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. gyorsforgalmi beruházási igazgatójának előadásában - elfogadtak egy ütemezést, amely tartalmazta a beruházások kezdetének és befejezésének időpontjait is.

2010 novemberében a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ennek alapján mutatta be azt a részletes kezdési és befejezési időpontokat tartalmazó anyagot, amely a 2009. január 27-i egyeztetésen alapult. Joggal várta mindenki, hogy folytatódnak a munkálatok és 2013-2014-re elkészülnek vagy legalább a befejezéshez közelednek a fejlesztések legfontosabb Veszprém környékén lévő szakaszai.  Ez azonban ki tudja miért, nem így történt.

A kormányzati ígéretekkel szemben meg sem kezdődtek a beruházások, három és fél évig jóformán egy kapavágás sem történt. 2013 áprilisában már nyilvánosság elé léptek egy újabb ütemezéssel, amely szerint a távoli jövőben 2027-re lesz 2x2 sávos a 8-as számú főút, 2016-ig Veszprém és Várpalota között, 2020-ig Ajkáig, 2024-ig Tüskevárig történik meg a 11,5 tonnás burkolat megerősítés és a 2x2 sávos felújítás.

Ebben a tekintetben csak 2013. jelentett kivételt, amikor a 2014-es választásokhoz közeledve Navracsics Tibor és Lasztovicza Jenő Közgép láthatósági mellényben pompázva jelentette be, hogy Hajmáskér térségében elindultak a fejlesztések.  

Néhány nappal ezelőtt arról írt a sajtó is, hogy „leáll az aszfaltozás a télre tekintettel, befejezték az aszfaltozást a felújítás alatt lévő útszakaszokon”. Ez tehát azt jelenti, hogy a folyamatban lévő felújításoknál, s ilyen a 8-as út Hajmáskér és Litér közötti megkezdett szakasza is - amíg nem köszönt be a tavasz és nem folytatódhat a munka - rosszabb és balesetveszélyesebb körülmények között közlekedhetnek az úton lévők.

Mindezt el lehetett volna kerülni, ha nem a választások éve előtti utolsó pillanatban állnak neki az elmúlt három és fél év semmittevése után. A Hajmáskér-sólyi külön szintű csomópontot az eredeti ütemezés szerint már 2013-ban át kellene adni, amelyre lássuk be, vajmi kevés esély van.

A parlament hétfői ülésén kérdést intéztem Fónagy Jánoshoz a Gazdasági Minisztérium államtitkárához a 8-as számú főút Veszprém térségi fejlesztéseiről különös tekintettel

- a Veszprémet tehermentesítési elkerülő út körgyűrűt érintő fejlesztéseiről,
- a Gyulafirátót és Kádártát elkerülő és litéri csomópontban becsatlakozó út tervezett elkészítésével kapcsolatban.

A válaszban az hangzott el, hogy 2015 első felében indulnak a veszprémi körgyűrűt érintő fejlesztések (2012 márciusában egy kérdésemre még azt válaszolta, hogy a veszprémi körgyűrű 2x2 sávra bővítése és az építési munka 2014-ig várhatóan lezajlik!), valamint, hogy a Gyulafirátótot és Kádártát elkerülő utat 2015-ben tervezik indítani. Ez az eredeti ütemezés szerint 2011-ben indult volna.

Sajnálatosnak tartjuk, hogy a 2009-ben és 2010-ben megvalósult térségi összefogás és a jóváhagyott kivitelezési tervek ellenére az elmúlt három és fél évben egy kapavágás sem történt a 8-as út fejlesztése érdekében. Mindebből világosan látszik a Fidesz képmutatása és félő, hogy ezek az ígéretek is a közelgő választásokról szólnak.