2012. május 29. 15:08

A nagy találkozás

A mai napon a Fogyasztóvédelmi bizottság előtt adott számot a nemzetgazdasági miniszter az elmúlt egy év eredményeiről.

A kormány az Alaptörvényben tavaly deklarálta, hogy ”Magyarország biztosítja a tisztességes gazdasági verseny feltételeit. Magyarország fellép az erőfölénnyel való visszaéléssel szemben, és védi a fogyasztók jogait.”

A Parlament ezt követően elfogadta a negyedik középtávú fogyasztóvédelmi stratégiát, melyben rögzítette a fogyasztóvédelem állami intézményrendszerének fejlesztését; a békéltető testületek szerepének erősítését; továbbá a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületekkel való együttműködés új alapokra helyezését.

A kormány ezután jóváhagyta az 2014-ig szóló fogyasztóvédelmi politikáját és az annak megvalósításához szükséges kormányzati intézkedési tervet, azonban az abban szereplő feladatok végrehajtása nemhogy folyamatosan, sehogyan sem történik. Az időskorúak és fogyatékkal élők fokozott védelme vagy az elektronikus kereskedelemi szolgáltatásokkal kapcsolatos kampányok továbbra sincsenek a napi kormányzati munka fókuszában.

A társadalmi szervezetek sem érzik a kormányzati törődést. A 2012-es költségvetési törvényben előírt 90 millió forint tíz százalékos zárolását követő 81 milliós keretösszeget szánták a civileknek, de nem a működésükre, hanem különböző projektek támogatására.

A meghallgatásra összeállított minisztériumi dokumentációból a devizahitelesek megsegítését célzó intézkedések értékelése egy az egyben kimaradt. Csakúgy, mint a tavaly teljesen átalakított cafetéria-rendszer, holott az Erzsébet-utalvánnyal kapcsolatban is számos fogyasztóvédelmi aggály merül fel.

A meghallgatáson elhangzott még, hogy a kormány kapkodva benyújtott javaslataiból rendszeresen kimaradnak a fogyasztói jogokat biztosító paragrafusok és az is, hogy a kormány ”last minute” intézkedései és kéthetenkénti adótörvény-módosításai szintén a fogyasztókon csapódnak le.

Az elmúlt egy - de mondhatnánk ezt az elmúlt két évre is – esztendőben is bebizonyosodott: a kiszolgáltatottá váló szolgáltatók többletköltségét végső soron mindig a fogyasztók fizetik meg.

Simon Gábor,
a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke,
az MSZP elnökhelyettese