Belföld | összefoglaló parlament
2013. március 25. 22:06

Igazságosabb és fenntarthatóbb rezsicsökkentést! - Országgyűlés

Áfacsökkentés, katasztrófavédelem, hóhelyzet, felsőoktatás, sporttámogatások, monetáris politika. Ülésezett a parlamennt.

Lukács Zoltán napirend előtti felszólalása

A képviselő elmondta, hogy bár fontos intézkedés a rezsicsökkentés, a családokat más rendkívüli terhek is nyomják. Példaként hozta fel az áthárított bankadót és egyéb különadókat. Hatalmas terhet jelent továbbá a mindennapi megélhetés, hiszen az élelmiszerek ára átlagosan 20%-al emelkedett, van olyan termék, amelynek árnövekedése elérte a 75%-ot.

Nem is beszélve a példátlanul magas 27%-os áfáról, aminek 25-ről 27%-ra való emelése évente kb. 150 milliárd forintos plusz terhet jelent az állampolgároknak.
 
A rezsicsökkentés alapvetően jó intézkedés, ezzel az MSZP is egyetért, támogatni fogja azt. De igazságosabb és fenntarthatóbb módon kellene véghezvinni. Éppen ezért az MSZP törvényjavaslatot és határozati javaslatot nyújt be.
Egyrészt kezdeményezik az alapvető élelmiszerek áfájának 5%-ra történő csökkentését. Azzal a szakmai szervezetek is egyetértenek, hogy ma túl magasak bizonyos alapvető élelmiszereket terhelő áfakulcsok, példaként említette a Baromfi Terméktanácsot.
 
Másrészt javasolják, hogy fogyasztás alapú, differenciált árképzést alkalmazzanak a gáz- és villanyárak megállapításánál. Továbbá a határozati javaslatukban indítványozzák, hogy a kormány a saját cégeinél is vizsgálja felül a profitokat.
 
Interpellációk
 

Harangozó Tamás: Mi lehet a megoldás?
 

A múlt heti hóhelyzetben sokan rekedtek az utakon. A kormány azt kommunikálta, hogy előre lehetett tudni a várható szélsőséges időjárásról és éppen ezért felelőtlenül indultak el az emberek otthonról. Azonban ha lehetett tudni előre, hogy milyen időjárás várható, akkor hogyan történhetett meg az a hatalmas fejetlenség, amit tapasztalhattunk? 

Tény, hogy voltak felelőtlen autósok, de álságos az az általánosítás, amit a kormány alkalmaz. Nem ítélhetőek el azok az emberek, akik a hosszú hétvégén a családjukhoz, barátaikhoz akartak ellátogatni. 
 

Megtörtént-e a megfelelő tájékoztatás? Tudható-e, hogy baj esetén mi a teendő? Egyértelműen a lakosság tájékoztatásának elősegítése lenne a kívánatos cél, megfelelő tájékoztató anyagok eljuttatása, a polgári védelem fejlesztése. Vajon a várható árvizekre felkészült a kormány, illetve a megfelelő szervek?

Tóbiás József: Sikerágazat vagy totális káosz?


A képviselő felidézte Orbán Viktor szavait, aki szerint a katasztrófavédelem átszervezése sikerágazat. Holott pl. a tűzoltók is kritizálták az új szervezeti rendszert. Elmondta, hogy Deutsch Tamás EP-képviselő az egyik közösségi oldalon úgy jellemezte a hatóságok munkáját, hogy az egyenlő volt a káosszal, fejetlenséggel és a felkészületlenséggel. Ebben kivételesen egyet lehet érteni a képviselővel, ez bizony az OKF kudarca, melynek feladata a tájékoztatás, az elhárítási munkák megszervezése lenne.
 
Napokkal korábban tudni lehetett, hogy milyen időjárás lesz, ennek ellenére nem tették ki a hófogókat, nem rendeltek el időben kamionstopot, nem tájékoztatták az állampolgárokat megfelelően. A mentési munkálatok kudarcosak voltak, az információk nem jutottak el az érintettekhez.
 
Ezt nevezi a miniszterelnök sikerágazatnak? Vajon csak anyagi, technikai akadályai voltak a mentés nem megfelelő teljesítésének? Ha nem, akkor viszont sokkal nagyobb a probléma. Sajnos Pintér Sándor sem érti a körülötte zajló eseményeket, hiszen az emberek egyáltalán nem sikerként élték meg az eseményeket. A megfelelő hatóságok tulajdonképpen átaludták az első 10 órát. Lehet, hogy érdemes lenne megfontolni a Katasztrófavédelem átnevezését katasztrófaelhárításra, mert úgy tűnik, hogy nem elhárítják, hanem védik a katasztrófát.

Lukács Zoltán: Megfelelő emberek állnak a katasztrófavédelem élén?

Ismert, hogy a katasztrófavédelem szervezetét átalakították, az önkormányzati tűzoltóságokat államosították, jelentős személyi változásokat hajtottak végre. Ez utóbbi esetében tudjuk, hogy a 19 megyei vezetőből 17-et kicseréltek. Ezt az egész átalakítást sokat kritizálták és úgy tűnik, ezek a kritikák igazolódtak.

A személyzeti politika negatívuma Kossa György, aki jelenleg az OKF országos iparbiztonsági főfelügyelője. Felvetődik a kérdés, hogy valóban megfelelő szakember vezeti-e ezt a területet? 1990-2002 között a Magyar Postánál töltött be különféle vezető pozíciókat, majd tanított a PTE-n, valamint – ami már részben legalább kapcsolódik a katasztrófavédelemhez – 2010-től a Mal Zrt. állami felügyeletét ellátó bizottság vezetője volt. Ez az ember biztosan alkalmas egy ilyen pozíció betöltésére? Megfelelő személyi politika ez? 
 
Sajnos minden téren jellemző erre a kormányra, hogy politikai kinevezetteket helyez vezető pozíciókba és nem a szakértelem, hanem a politikai megbízhatóság az elsődleges szempont.
 

Azonnali kérdések és válaszok

Hiller István: A felsőoktatásról V. rész

Legutóbb a felsőoktatási felvételi jelentkezések körül tapasztalhattunk aggályos folyamatokat. Konkrétan azt, hogy egyre kevesebben jelentkeznek a felsőoktatásba. Míg 2011-ben 140 ezren jelentkeztek, addig 2012-ben ez a szám 30 ezerrel csökkent, mára pedig már ott tartunk, hogy 2013-ban ez a szám 100 ezer alá, kb. 95 ezer főre csökkent.

Valójában ilyen drasztikusan csökkent-e a jelentkezők száma? Mi ennek az oka?
 
Az nem indok, hogy ennek elsősorban demográfiai okai vannak, mert bár tény, hogy vannak ilyen problémák, de ezek még nem éreztetik hatásukat a felsőoktatás területén. Mi lehet az oka, hogy csak ennyien jelentkeztek?
 
Úgy tűnik, ez a kormány semmit sem ért a fiatalok gondolkodásából. A kormányzati intézkedések gátolják a szabad döntést és a munkaerő szabad áramlását. Hiába gondolták, hogy a fiatalok majd a szakképzés irányába mozdulnak el, ez nem történt meg.A fiatalok tömegesen elhagyják az országot és külföldön próbálnak elhelyezkedni.
 
Varga László
 

A képviselő az önkormányzati sporttámogatások körüli viszontagságokra tért ki kérdésében. Példaként említette a Kecskemét SE Kft. esetét, amely 3 sportszakosztályt működtetett, erősen fideszes hátszéllel. Jelentős állami támogatásokat kapott, ám ennek ellenére tetemes, több 10 milliós számlatartozást halmozott fel. 
Mind az ügyészség, mind pedig a NAV is vizsgálódik az ügyben. Ez az eset csak egy állatorvosi ló, számos hasonló példát lehetne még említeni.
 
A kérdés az, hogy miért nem a nagy múltú csapatokat támogatják, illetve az olimpiai sportágakat? Mi lesz a mindennapos testneveléssel? Meg vannak-e a feltételek ennek végrehajtására?
 
A képviselő legalább egy elhatárolódást elvárt volna Simicskó István államtitkártól a kecskeméti eset kapcsán. Hozzátette, hogy a felcsúti stadion költségei egyedül többe kerülnek, mint a MOB összes támogatása.
 

Szekeres Imre

A monetáris politika egyik legfontosabb jellemzőjének a kiszámíthatóságnak kell lennie. Ennek a kiszámíthatóságnak az árfolyam az elsődleges mérőeszköze. Az MNB elnöke, akár már a személyével is tud erre hatni. Ám a most kinevezett Matolcsy György komolya aggodalmakat okozott és okoz. A forint azonnal gyengült és a bizalom is megrendült.
 
Képes-e a jegybank biztosítani a forint értékállóságát, valamint rendelkezésre áll-e elegendő devizatartalék?
 
Matolcsy György elnökségéről pedig azt mondta, ez a szituáció olyan, mintha egy piromániást neveznének ki tűzoltóparancsnoknak.