2012. február 21. 14:54

Ki lesz a felelős a közlekedési rendszer csődjéért?

A főváros közösségi közlekedési rendszere az elmúlt hónapokban mély válságba került. A város közlekedésének története egyre reménytelenebbnek tűnő vesszőfutás: fideszes fővárosi politikusok Tarlós István főpolgármestertől Rogán Antal V. kerületi polgármester, országgyűlési és fővárosi gazdasági bizottsági elnökig egymásra próbálják kenni a csődközeli helyzet előállításának felelősségét, miközben a közlekedési rendszer egyre közelebb sodródik az összeomláshoz.

Ma a kormány már ott tart, hogy saját tavaly augusztusi határozatát is megszegi. Se Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter, se Fellegi Tamás, majd később Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter nem hajtotta végre a kormány által előírt feladatát, nem készített semmilyen javaslatot a fővárosi közösségi rendszer átalakítására.
 
A kormány és a főváros a nyilvános veszekedésen túl nem csinált semmit, aminek következtében már ma jelentős károk keletkeztek a BKV fenntartásában és szolgáltatásaiban. A fővárosi közlekedés maradéktalan megőrzése mára lehetetlenné vált. Ma már arról kell döntést hozni, hogy a városlakók melyik ujját vágja le a főváros, vagyis a közösségi közlekedés és a fővárosi közszolgáltatások melyik részét zárja be a fideszes kormány és városvezetés. Ezért merülhetnek fel olyan drasztikus lépések, mint a nyugdíjaskedvezmények részleges felszámolása, a jegyárak emelése, a járatritkítás és egyes közszolgáltatások leépítése.

Lehetett volna másként, ha a városvezetés és a kormány érti felelősségét, ha bűnbak helyett megoldásokat keresnek.
 
Azt várjuk a Fidesz politikusaitól, hogy üljenek végre egy asztalhoz, vállalják fel nyíltan az eddig elkövetett hibákért a felelősséget és hozzanak érdemi döntéseket a jövőbeli károk elkerülésére. Orbán Viktor miniszterelnök és miniszterei, Tarlós István főpolgármester, Rogán Antal polgármester, többszörös bizottsági elnök együtt viselik a közösségi közlekedés fenntartásának felelősségét. Cselekedjenek jól és gyorsan, mert ennek elmaradásával hetek alatt olyan károkat okozhatnak, amelyeket csak évek múltán lehet helyreállítani. És ezért csak magukat okolhatják majd.

Az MSZP továbbra is felajánlja, hogy a 2009 decemberében több hónapos munkával létrehozott, a BKV fenntarthatóságát garantáló kormány-főváros megállapodás megkötésekor kidolgozott koncepcióval segíti a Fidesz munkáját, hiszen maguktól láthatóan nem sikerült megoldaniuk a feladatot.

 
Bihary Gábor,
a Fővárosi Közgyűlés MSZP frakciójának tagja