Belföld | parlament országgyűlés
2013. május 13. 17:52

Központilag megszervezett korrupciós akció - Országgyűlés

Jegyáremelés "az éjszaka leple alatt", gimnáziumi férőhelyek, központilag megszervezett korrupciós akció, Fideszen belüli morális mérce, trafikmutyi minden mennyiségben. Ülésezett a parlament.

Teljesítmény és kockázat nélkül jutnak vagyonhoz a nyertesek

Tóth Csaba szerint a dohánykereskedelem átszervezésével az átcsoportosított vagyont néhány család szerzi meg, teljesítmény, tudás és kockázat nélkül. Úgy fogalmazott, kiderült, hogy csak az elkötelezett jobboldali nyerhetett koncessziós jogot, majd felette a kérdést: honnan tudhatták a bírálók, kik a jobboldaliak.

Szubjektív mérlegelésre adott lehetőséget az üzleti terv értékelése, ezért kívánt volna betekinteni a pályázatokba, ám kérését elutasították - mondta. Szerinte mivel a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. teljes egészében állami tulajdonban van, képviselőként betekintést kellett volna kapnia a dokumentumokba.  

Mikor vonja vissza a kormány vasúti jegyárak emelésére vonatkozó rendeletet?

Tóbiás József arról beszélt, hogy május 1-én "az éjszaka leple alatt", az interneten megjelentettek egy közleményt arról, hogy a gyorsvonatok jelentős többségén, intercity járatokon, 7-11 százalékos áremelésre kerül sor május 15-étől. Szerinte ezzel újabb adót kíván bevezetni a kormány, ugyanis ezért a pótjegyért semmilyen plusz szolgáltatás nem jár.

Hozzátette: ez az intézkedés 300-1400 forint közötti kiadásnövekedést jelent az utasoknak alkalmanként, és 258 járaton, összesen 5,5 millióan fizetnek majd többet azért, hogy közlekednek. Kitérve arra, hogy kik mentesülnek az intézkedés alól, azt kérdezte: mikor vonják vissza ezt a rendeletet?

Fiktívek voltak a trafikpályázatok

Lukács Zoltán a trafikpályázatokat központilag megszervezett korrupciós akciónak nevezte. Közölte, az MSZP álláspontja szerint fiktív üzleti terveken alapul a nyertes pályázatok többsége, hiszen például nagy részüknek nincs üzlethelysége, így nem tudhatta, hogy mennyibe fog kerülni a leendő trafik üzemeltetése. A legtöbb pontot ráadásul szubjektív szempontok alapján kaphatták a pályázók - tette hozzá Lukács Zoltán, aki azt kérdezte, hogy megfelelőnek tartja-e a kormány a pályázatokat.

Sem a munkanélküliek, sem a kismamák nem váltak tömegesen trafiktulajdonossá

Nemény András arról beszélt, hogy a "dohánymutyi" számos vállalkozót hozott nehéz helyzetbe. Mint mondta, sem a kismamák, sem a munkanélküliek nem váltak nagy tömegben trafiktulajdonossá, holott a kormány eredetileg őket kívánta helyzetbe hozni.

Bírálta, hogy nem kaptak az eddigi kereskedők lehetőséget, és választ várt arra: hogyan került fideszes politikusokhoz a pályázók listája.

A kormányoldal saját érdekében használja politikai hatalmát

Az azonnali kérdések sorát nyitó Harangozó Tamás azt mondta, az "országos trafikmutyi" élő bizonyítéka annak, hogy a kormányoldal politikai hatalmát saját maga, családtagjai és "elvtársaik zsebének megtömésére" használja.

"Állami monopóliumokkal mutyizni, titkos találkozókon politikai alapon döntéseket hozni és minderről ország-világ előtt hazudni, az még megfelel-e a Fideszen belüli morális mércéknek"? - tette fel a kérdést.

Miért kívánják csökkenteni a gimnáziumi férőhelyek számát?

Hiller István arra hívta fel a figyelmet, hogy a Magyar Tudományos Akadémia néhány nappal ezelőtti közgyűlésén Orbán Viktor miniszterelnök azt mondta, "tegyük Magyarországot a tudás földjévé". Ezzel szinte egy időben látott napvilágot az oktatási hivatal honlapján a feladat-ellátási, intézményhálózati és köznevelés-fejlesztési terv, amelyik viszont egy egészen más jövőt alapoz meg, mert kiderült, hogy csökkenteni akarják a gimnáziumi férőhelyeket - ismertette.

Mi lesz a trafikpályázatok veszteseivel?

Ipkovich György a trafikpályázatokról kérdezett. Ismertette: a 40 szombathelyi trafikból kettőt nyert el már korábban is trafikot működtető pályázó és a nyertesek között szegedi és szolnoki pályázók is vannak. A szocialista politikus azt kérdezte a kormánytól, hogy mire számíthatnak a kormánytól azok a trafikosok, akik nem nyertek a pályázatokon?

Miért nem a hátrányos helyzetűeknek adták a trafikokat?

Pál Tibor a trafikpályázatokkal kapcsolatban egy soproni esetet említve azt mondta: a legnagyobb forgalmat bonyolító helyen a helyi fideszes alpolgármester és a helyi kórház igazgatójának fia nyerte el az árusítás jogát. Feltette a kérdést: hátrányos helyzetű-e az a pályázó, akinek szülei ilyen beosztásokat töltenek be?

Nincs elegendő vizsgáztató a szakiskolákban

Sós Tamás a szakiskolások vizsgáztatásával kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet: egy rendelet módosításának hiánya miatt törvényellenesen bonyolítják le a vizsgákat, mivel nincs elegendő vizsgabiztos. Előfordult, hogy a vizsgabizottság elnöke nem jelent meg a vizsgán - közölte.