Népszava
2012. május 23. 09:22

Kubatov-listát állíthat össze a kormány is

Csak az önkorlátozás tarthatja vissza a központosító törekvésekhez vonzódó Orbán-kormányt attól, hogy az államigazgatás különböző szintjein az állampolgárokról rendelkezésre álló számtalan adat egyetlen hatalmas Kubatov-listává álljon össze. Ugyanis ma már a legkülönfélébb szervezetek jogosultak állampolgárokról adatokat kérni, gyűjteni vagy tárolni.

Hétfőtől egy törvénymódosítás segítségével már a Miniszterelnökség is kikérhet neveket és lakcímeket "az állampolgárok tájékoztatásához és véleményének megismeréséhez".

Különösen veszélyesnek tartja ezt a posztjáról eltávolított adatvédelmi biztos. Jóri András szerint a változtatás lehetőséget ad arra, hogy egy politikai szervezet, a Miniszterelnökség politikailag érzékeny, személyes adatokat kezeljen. A többi, nem politikai jellegű kormányzati, államhatalmi szerv adatgyűjtési- és kezelési jogosultságáról Jóri azt mondta, az ilyen jogkör az adóhivatal vagy a titkosszolgálatok esetében indokolható, gond akkor lenne, ha a különféle adatbázisokat jogsértő módon összekapcsolnák.

A listaépítési félelmeket erősítheti, hogy éppen az ilyen "túlhatalommal", visszaéléssel szemben az állampolgárokat védő intézmény készül jogsértésre. A Péterfalvi Attila által vezetett Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) ugyanis kitart a kormány által a tavalyi nemzeti konzultációban jogellenesen begyűjtött személyes adat megőrzése mellett. Az ellenzéki pártok már akkor figyelmeztettek, a levélkampány nem szolgált más célt, mint frissíteni a Fidesz Kubatov-listáját. Bírósági döntés ellenére sem semmisíti meg ugyanis az adatkezelő Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatal (KEK KH) a mintegy egymillió állampolgári választ, holott a szervezetet erre kötelezi Jóri korábbi határozata, melyet június 29-i határidővel kell végrehajtani.

Pontosabban kellene, ám Péterfalvi kitart amellett, hogy "felülírja" elődje döntését. Kérdésünkre megerősítette: hivatala új határozatot hoz a témában, mert Jóri tavalyi döntése "szereptévesztésből" fakad. Felvetésünkre, hogy a bírósági döntés után Jóri szerint "jogilag abszurd" lenne egy új határozat, Péterfalvi azt közölte, a közigazgatási jog szabályai szerint lehetőség van arra, hogy a határozatot a NAIH módosítsa. Hozzátette, az adatkezelőnek csak az úgynevezett kiküldési adatbázist kellene törölnie, a válaszadók visszaküldött személyes adatait megőrizhetné.

Jóri tegnap megerősítette, a KEK KH adatkezelése jogsértő volt, ha pedig a NAIH új határozatot hoz, azzal ugyancsak jogot sért. Emlékeztetett, éppen az ő elmozdítása miatt indult kötelezettségszegési eljárás már abba a szakaszába lépett, hogy a luxemburgi Európai Bíróságon vár a tárgyalásra. Ebben az ügyben, a hazai adatvédelmi intézmény függetlenségének megítélésében pedig komoly jelentőséggel bír Jóri szerint ha kiderül, hogy ő először hozott egy, a kormány számára kedvezőtlen döntést, majd menesztették, hivatalát átszervezték, az új vezető pedig szembehelyezkedik az ő és a bíróság jogerős döntésével.

Helytelennek és veszélyesnek értékelte az adatigénylését lehetővé tevő módosítást Majtényi László. Az Eötvös Károly Intézet vezetője lapunknak azt mondta, adatvédelmi biztosként már 15 éve jogszabályt sürgetett a politikai marketingről és így járt el Jóri is, de ilyen eddig nem készült. Ennek hiányában pedig a jelenlegi helyzet "súlyos visszaélések forrása lehet". A törvény módosításról megjegyezte, rossz válasz a szociális kérdőívvel kapcsolatos kormányzati blamázsra, és még a kabinet szempontjából sem oldja meg a problémát. Emlékeztetett, a szociális konzultáció Jóri által kifogásolt adatkezelése a korábbi és a most módosított szabályok szerint sem jogszerű, de ha megismétlik, ezután is törvénysértő lesz.

Majtényi szerint megalapozott, jogerős és végrehajtható Jóri határozata. Ami pedig Péterfalvi várható ellenlépését illeti, a volt ombudsman azt valószínűsíti, hogy a NAIH elnöke felülvizsgálati eljárás keretében készül új döntést hozni. Csakhogy - figyelmeztetett - a vonatkozó törvény csak folyamatban lévő ügyekre engedi ezt az eljárást alkalmazni és kizárólag jogsértés esetén, vagyis akkor, ha az előző határozat valamiért jogellenes. Ám szerinte a jogellenesség biztosan nem áll fenn.

Már csak azért sem, mert a KEK KH vitatott adatkezelése nemcsak a magyar jogot sértette, hanem az EU-s direktívát is. Ha ezek után Péterfalvi mégis új határozatot hoz, akkor "jogilag és morálisan is rossz döntést hoz", ami szégyellnivaló lesz, és ami ellen Szabó Máté ombudsmanhoz lehet majd fordulni, de az új szabály alkalmazása esetén személyiségi jogi pert is indíthat bármelyik érintett állampolgár, ha pedig azt elvesztené, akkor alkotmányjogi panaszt nyújthat be az Alkotmánybírósághoz.

Állami adatigénylők

- Az állami ingatlan-nyilvántartás szervei
- A honvédség katonai igazgatási és központi adatfeldolgozó szerve
- Az idegenrendészeti szervek
- A központi menekültügyi szerv
- A szabálysértési hatóság és a szabálysértési nyilvántartó szerv
- Az anyakönyvvezető
- Az országgyűlési, a helyi önkormányzati és nemzetiségi önkormányzati képviselők
- A bíróság
- Az ügyészség
- A nemzetbiztonsági szolgálatok
- A Nemzeti Adó- és Vámhivatal
- A Nemzetgazdasági Minisztérium
- A rendőrség
- A Terrorelhárítási Központ
- A Miniszterelnökség
- A KEK KH


NÉPSZAVA-információ /

http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=552741