mszp.hu
2016. október 11. 16:35

Mészáros Lőrinc már Debrecenben is, avagy mennyi pénzt kaszál a FIDESZ az új főpályaudvaron?

Mészáros Lőrinc már Debrecenben is, avagy mennyi pénzt kaszál a FIDESZ az új főpályaudvaron?
A FIDESZ debreceni lakájmédiája már legalább két éve harsogja, hogy micsoda óriási beruházás indul a debreceni Nagyállomás helyén, egyenesen Főpályaudvarnak titulálva az építkezést. Ezzel szemben - információink szerint - a rideg valóság az, hogy az elmúlt két év legfontosabb feladata annak a konstrukciónak a kitalálása és annak a kivitelezőnek a megtalálása volt, amivel, és akivel a lehető legtöbb uniós pénzt lehet zsebre tenni.

Az egész ország előtt ismert, ahogyan egy Mészáros Lőrinc nevezetű polihisztor - aki mellékállásban a miniszterelnök cimborája - egymás után vásárolja föl a különböző építőipari és beruházó cégeket. Teszi mindezt olcsó hitellel és a Magyar Nemzeti Bank kimeríthetetlen hátterével. És lássunk csodát, rögtön a vétel után Mészáros varázsló úr ezekkel a felvásárolt cégekkel sokmilliárdos állami pályázatokat nyer el. A hírek szerint a felvásárlások úgy történnek, hogy a cégek előző tulajdonosai előtt elhúzzák a mézes madzagot, azaz megígérik, hogy ugyan nem ,,nagyjátékosként", de jól kereső kibicként beveszik őket a buliba. A rossz nyelvek szerint az is sűrűn előfordul, hogy az akadékoskodó cégeket - akik nem akarnak új tulajdonost - megfenyegetik, vagy kormányzati kapcsolataikat kihasználva elzárják a vállalkozás elől a fejlődés lehetőségét.

Debrecenben akkor keltek szárnyra az első pletykák, amikor 2016. június 16-án a Vezér utcán megjelent az MNB Pallas Athéné Alapítványa, amely 20.400.000.- euróért, azaz 6,4 milliárd forintért megvásárolta Debrecen egyik legnagyobb beruházó cégétől az IT Service Kft. által bérelt épületegyüttest. Akkor már azt rebesgették, hogy ez az a mézesmadzag, amivel bevásárolja magát Mészáros úr egy debreceni beruházó cégbe.

A szóbeszédnek lehet alapja, hiszen ez a cég volt az egyik építője a szintén állami beruházásból megvalósult Nagyerdei Stadionnak és évtizedek óta királyi építtető az egyetem területén. Azt gondolják sokan, hogy a miniszterelnöki jó barát belépését  követően, ez a cég jelentős szerephez juthat majd a debreceni intermodális központ építésében. Tudjuk, a NER-ben még a haraszt sem zörög véletlenül.

Azt nem tudjuk, hogy a napokban bejelentett megállapodás eredményeként valóban megvalósul-e a beruházás, hiszen Brüsszel az erős korrupció és a kleptokráciának nevezett FIDESZ rezsim miatt akár fel is függesztheti hazánknak az uniós források folyósítását.

Mindenesetre a hírek és a pletykák nem csillapodnak. Azt rebesgetik, hogy a múlt csütörtöki ünnepélyes bejelentés előtt az érintett felek megegyeztek a leosztásban. Azt is tudni vélik a jól értesültek, hogy már eldőlt a kivitelező személye is. Állítólag abban is megállapodtak, hogy a debreceni illetőségű cégek a beruházás körülbelül 30%-át kapják meg alvállalkozóként. Ettől a státusztól mindenki fél, hiszen még jól emlékszünk arra, hogy a debreceni kettes villamos tender kapcsán milyen botrányok történtek és hány alvállalkozó ment tönkre a kifizetetlen számlák miatt. Van olyan komoly múltú debreceni cég, amely a túlélésért küzd azóta, mióta szóvá tette a villamos beruházás körüli még ma is tisztázatlan visszásságokat.

Tudni vélik a beavatottak azt is, hogy a beruházás végső összege közelíteni fog a 25 milliárd forint felé, hiszen legalább 3-4 milliárd forint értékű pótmunkát fognak leszámlázni, az előre nem látható ,,nehézségek" okán. Nem kell nagy fantázia ahhoz, hogy kitaláljuk, hol landolhatnak majd - alkotmányos költségként - ezek az összegek.

Az MSZP megyei szervezete választ vár Debrecen város polgármesterétől az alábbi kérdésekre:

  • Megfelel-e a valóságnak az, hogy erre a beruházásra nem kívánnak uniós közbeszerzést kiírni, így ,,csökkentve" a költségeket?
  • Megfelel-e a valóságnak az, hogy már előre el van döntve mely cég/cégek nyerik el ezt a beruházást?
  • Megfelel-e a valóságnak az, hogy a debreceni cégek csak a beruházás 30%-át kaphatják meg, azt is kizárólag alvállalkozóként?
  • Megfelel-e a valóságnak az, hogy már most tényként kezelik, hogy a beruházás végső összege jóval meg fogja haladni a tervezett 21 milliárd forintot?
  • Igaz-e, hogy az ,,alkotmányos költség" elosztásában előre megegyeztek a leendő győztesekkel?
  • Mit tesz Debrecen város polgármestere annak érdekében, hogy a beruházás a lehető legolcsóbban és legjobb minőségben készüljön el?

A szocialisták épülő, szépülő, gyarapodó Debrecent szeretnének. Ugyanakkor nem akarjuk, hogy a Mr. 20 százalékot hallva szinte mindenkinek a cívisváros jusson az országban az eszébe. Ezért elvárjuk, hogy az önkormányzat közbeszerzései átláthatóak, nyilvánosak legyenek, ne egy szűk csókos kör tekintse azokat újabb zsákmányszerzési lehetőségnek. Mindannyiunk érdeke, hogy az intermodális közlekedési beruházás fővállalkozója kiválasztására tisztességes, nyílt közbeszerzésen Debrecen és nem a Fidesz közeli vállalkozások érdekeinek a figyelembevételével kerüljön sor.


Huszka Imre
az MSZP Hajdú-Bihar megyei elnöke

 

Kapcsolódó párttagok