Mobilitási hét 2013

Szeptember 16-22-én 12. alkalommal került megrendezésre az Európai Mobilitási Hét az EU Környezetvédelmi- és Közlekedési biztosainak felhívására.  

Az MSZP Környezetvédelmi- és Infrastruktúra tagozatai a „Fenntartható és környezetbarát közlekedés” konferencia megszervezésével csatlakozott a
felhíváshoz.

A konferencia szeptember 20-án az MSZP székház földszinti nagytermében
- „Dugódíj vagy városi útdíj” és
- „A kerékpáros közlekedés lehetőségei”
előadásokat meghallgatva és megvitatva járta körül a témát.

A „Dugódíj vagy városi útdíj” előadást Varga Márton a Levegő Munkacsoport szakértője tartotta, akinek a londoni dugódíj 10 éves tapasztalatait értékelő tanulmánya megtalálható a Levegő Munkacsoport hónlapján (www.levego.hu/kiadványok).

A konferencia résztvevőinek meglepetésére Varga M. értékelése szerint a londoni dugódíj nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket
- se a forgalomcsökkentés,
- se a környezetvédelem,
- se a levegőtisztaság védelem,
- se gazdaságossági
szempontból – pedig már 10 font a behajtási díj Londonban.

Ugyanakkor a Fővárosi Önkormányzat a 4-es metró építésének eu-s támogatása fejében vállalta a dugódíj bevezetését Budapesten.

Semmi probléma azonban 2002 óta a technika eljutott a rendszám leolvasástól a gépjárművek műholdas nyomonkövetéséig, amely lehetővé teszi a
használatarányos városi útdíj bevezetését a város egész területére, kijelölt zónájára, zónáktól függő útdíjjal.

Ezt csak az Orbán kormány nem tudja, mert a nehéz gépjárművekre bevezetett kilométer arányos útdíj még mindig a rendszám leolvasásán alapul.
Persze a Fővárosnak is lenne dolga ezen a területen, mert az előző választási ciklusban bevezetett teherautó behajtási díjon évente mintegy 5 milliárd forint bevétel kiesés jelentkezik – a behajtás hiányos ellenőrzése miatt – Varga Mihály becslése szerint.

A kerékpáros közlekedésről László János a Magyar Kerékpáros Klub elnöke tartott előadást.

Ezen a területen sokkal jobban állunk: Dánia után másodikak vagyunk a kerékpár használatban. Feladat azonban még rengeteg van. Mindenek előtt szemléletváltásra van szükség a kerékpáros közlekedés megítélésében.

Hiányos a kerékpáros közlekedés infrastruktúrája: kevés a kerékpár út – és lehetőleg ne a gyalogjárdán legyenek kijelölve, hiányoznak a kerékpár parkolók, a társasházakban hiányoznak a kerékpár tárolók, kevés a kerékpár kölcsönző. Az iskolai oktatás nem foglalkozik a kerékpáros közlekedéssel, kevés munkahely támogatja kerékpáros munkába járást.

Bódás Sándor
Környezetvédelmi Tagozat

(A teljes előadás a mellékletben olvasható.)