Pedagógiai Program helyett pedagógus portfólió

Több mint húszezer pedagógus dolgozik most jelentősen megnövekedett heti munkaidején túl a magasabb minősítést és fizetést jelentő elektronikus portfóliójának elkészítésén. Sokan gondolkoznak azon, hogy egyáltalán érdemes-e hozzáfogni a munkához a napi taposómalom mellett, és éjszakákat, hétvégeket feláldozni az április 30-i határidőig.

Ez a határidő is azonban csak az intenzív munka első szakaszát jelentené; ezt követnék a további feladatok: eredetiségnyilatkozat, védés, óralátogatások, szakfelügyeleti értékelések, önértékelés. Az iskolavárosi színvonalára korábban oly büszke Debrecenben is tekintélyes azon szakvizsgázott tanárok, tanítók, óvodapedagógusok száma, akik 3-4 évtized szakmai tapasztalattal is csak legyintenek, és nem vállalják az újabb idegőrlő stressz sorozatot.

Az „e-portfólió” elkészítése mintegy 80 – 100 oldalas elektronikus dokumentumgyűjtemény megalkotását jelenti, amelynek csak az útmutatója 163 oldalon olvasható az Oktatási Hivatal honlapján. Ez nehezen érthető szaknyelven nyújt eligazítást a csomag elkészítéséhez; s még alternatív ütemezést is javasol fél évre, vagy egy gyorsított eljárást négy hónapra az első szakasz áprilisi határidejéig. Az ütemezésben kitér a pedagógiai folyamatok tervezésére, a „kapcsolódó önreflexiókra”, az óravázlatok és hospitálási naplók készítésére. Sajátos cinizmussal még „ünneplést” is javasol az ütemezés hetedik, az első szakasz befejező lépcsőjében!

A „Pedagógus II” fokozatot ezzel az eljárással most csak a szakvizsgát tett, a pályán legalább 14 éve dolgozó pedagógusok szerezhetik meg. Csak átmenetileg, mert még sikeres minősítést követően is az eljárást négy év múlva újra vállalniuk kell! Sokan érzik méltánytalannak, hogy tíz évvel a nyugdíj előtt ilyen módon bizonyítaniuk kell szakmai alkalmasságukat havi tízezer forintos fizetéskülönbségért. A pedagógus-életpályamodell számukra nem tekintélynövekedést, hanem újabb stresszes nyomorúságot, megaláztatást hozott.
 
A többszakos végzettséget az életpályamodell nem tekinti értéknek, a több képesítést szerzett pedagógusok kisebb arányú fizetésemelést kaptak. Az útmutató is hangsúlyozza, hogy több tárgyú óratartás esetén csak egyetlen tárgy tanításáról kell a portfólióban számot adni.

Az útmutatóban mindössze egyszer, a 68. oldalon szerepel a pedagógiai program fogalma, mint esetlegesen felhasználható alapdokumentum.

Korábban a felkészült tanárok az iskola Pedagógiai Programját fejlesztették, az intézmény egyéni arculatáért, sikeréért dolgoztak; most csak saját előmenetelükért. Az iskoláért nem kell gondolkozniuk, a központi tanterv, az egységes tankönyv, a központosított oktatásirányítás gondolkodik helyettük, a pedagógus nem autonóm, hanem csak egyszakos, uniformizált végrehajtó!

Pallás György,

volt iskolaigazgató
MSZP oktatási szakpolitikus