2012. április 05. 17:07

Tarlós sokadik füllentése helyett megoldást! - Szó sincs a BKV helyzetének rendezéséről

Tarlós István főpolgármester úr sokadik győzelmi jelentését tette közzé a fővárosi közösségi közlekedés ügyében. Megint azt állítja, hogy a kormánnyal közösen most már tényleg megoldották a közlekedést, ”megmenekült a BKV”.

A valóság azonban egész más.

A fideszes városvezetés és a kormány ismét a látszatkeltésre koncentrál, úgy tesznek, mintha megoldották volna a saját maguk által okozott válsághelyzetet, de közben folytatódik a város kálváriája, a kormány időhúzása és az utolsó utáni pillanatokban folyósított átmeneti kifizetések gyakorlata. A Tarlós István által előadott megoldásról szóló kormányhatározat ugyanis nem a döntést rendeli el, hanem felkéri Matolcsy György nemzetgazdasági minisztert, hogy 2012. június 20-ig dolgozza ki és nyújtsa be a kormánynak a megoldási javaslatot.

Emlékszünk rá, kapott már Matolcsy hasonló feladatot korábban még a fejlesztési tárcával közösen, sőt, volt olyan állapot is, amikor a Belügyminisztériumnak is osztott feladatot Orbán Viktor a BKV dolgában.

Feladatkiadással, határozattal, rendeletekkel, javaslatokkal tele van a padlás. Egymást követik az ötletelések. Az egyik héten tízezer forintos útdíj minden autónak, a következő héten a nyugdíjas- és diákkedvezményeket szüntetnék meg, máskor a MÁV-Volán-BKV összevonásában látják a megoldást, de volt már olyan javaslat is, hogy a Városliget, a Trafó és az Operettszínház ingyenes átadása fejében fizeti ki a normatív támogatást az állam. Ez utóbbi talán a legsajátosabb ötlet Budapest megzsarolására.

Közben Orbán Viktor kormánya folyamatosan visszatartja a BKV 32 milliárd forintos normatív támogatását. Mára a Fővárosi Önkormányzat minden szolgáltatási területén jelentős vérveszteséget szenvedett el a kormány döntései miatt. Soha nem látott mértékű megszorítás zajlik Budapesten, amivel egyfolytában épülnek le a város képességei, szolgáltatásai. Ezzel romlik az életszínvonal, a város gazdasági teljesítménye, ami ismét megszorításokhoz vezet.

A közösségi közlekedés is a kudarckormányzás áldozatává válik. Látszatkeltéssel egy-két hétig, hónapig túl lehet élni, de amikor kifogy a gázolaj, vagy alkatrész hiányában leáll a metró, a busz, akkor az újabb győzelmi jelentések nem fognak segíteni a városvezetésen.

Az MSZP 2009 decemberében elfogadott fenntartható, működő megoldása továbbra is kiutat jelentene a mai BKV-válságból. Ha a városvezetés és a kormány venné a fáradtságot, hogy elővegye, és ismét bevezesse az MSZP kormányzása alatt elfogadott megállapodást, gyorsan megoldódna a válság. Ne hazudjanak, és ne kísérletezzenek tovább, hiszen két év alatt érdemi megoldásig nem jutottak el, ellenben a budapestiek türelmének végéig igen. Állítsák vissza a korábbi szerződést, amit máig nem tartanak be!


Horváth Csaba,
az MSZP fővárosi frakcióvezetője