Népszava
2012. május 07. 09:05

Tarol a triumvirátus

A nemzeti össztermék (GDP) 1 százalékát, vagyis a honvédelemre idén fordított közkiadások másfélszeresét is elérheti az az összeg, amelyhez a Fidesz-közeli cégek "haveri alapon" jutnak.

Ez mintegy 300 milliárd forintot jelent. A szocialisták szerint az "Orbán-Simicska-Nyerges triumvirátus" a gazdaság minden területén "tetten érhető", nagyberuházásoktól kezdve az állami földek elosztásáig.

Fidesz-közeli vállalkozások jutnak milliárdos állami megbízatásokhoz a politikai-gazdasági tanácsadás és a reklámpiac területén is.

A Fidesz Zrt. tevékenysége behálózza az egész magyar gazdaságot; a párt gazdasági holdudvarához kötődő vállakozások "teljesítmény nélkül, haveri szinten elsíbolnak" évi 300 milliárd forintos összeget - állítja az MSZP. Ez a magyar GDP mintegy 1 százaléka. Az arányában kis szám összegszerű nagyságát jól szemlélteti, hogy Magyarország a nemzeti összterméknek csupán 0,7 százalékát fordítja az idén honvédelemre.

Szanyi Tibor, az ellenzéki párt elnökségi tagja és Török Zsolt szóvivő tegnap arról beszélt, hogy az "Orbán-Simicska-Nyerges triumvirátus" a gazdaság minden területén "tetten érhető", és saját ügyeik érdekében jogszabály-módosításokat is igénybe vesznek. Példaként említették a panelpénzek elosztását, ahol a felújításokban részt vevő 27 vállalkozás ugyanahhoz az érdekkörhöz, az Épkar Zrt.-hez tartozik, továbbá a közelmúltban botrányt okozott sajátos állami földbérlet-osztást, ami "új hűbéri rendszer" kialakításához vezet, ugyanis a kormányfőhöz vagy a pártjához közel álló emberek jutottak eddig többségében ilyen területekhez és azokkal együtt uniós támogatásokhoz.

De a szocialisták szerint szinte nincs olyan terület a magyar gazdaságban, amely "megúszta volna a triumvirátus látogatását": van, ahol alkut kínálnak, és ha nem egyeznek bele, akkor "hatósági vegzálás" lesz a következmény. Török Zsolt hozzátette: a Fidesz Zrt. jelen van egyebek mellett a reklám- és marketingtevékenység területén, vagy éppen a több tízmilliárd forintos nagyságrendben állami megbízásokat egymás után elnyerő Közgép Zrt.-hez kapcsolódó fejlesztések, beruházások területén. A Közgépről nemrég derült ki, hogy az építőipari vállalkozás valódi tulajdonosa Simicska Lajos. A Fidesz egykori pártpénztárnokának, az APEH volt elnökének nem a Közgép az egyetlen érdekeltsége, de már abból is milliárdos profithoz jut.

Nemrég számolt be az Origo.hu arról, hogy a Közgép 2011-es árbevétele 56,6 mil­liárd forint volt, az adózás utáni profit pedig 2,9 milliárd, amit osztalékként a tulajdonosoknak ki is fizetnek. Sőt, Simicska a jelek szerint a semmiből is tud pénzt csinálni. Megírtuk, "jól fizet" egy másik érdekeltsége, a Neo-Met Kft. is, pedig még árbevétele sincs. A társaság bevétele 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben is nulla forint volt, a 2010-es évben mégis 1,6 milliárd forintos - osztalékként kifizethető - adózás utáni eredménye volt.

Az MSZP-s Török Zsolt által említett reklám- és marketing "vonal" is jól teljesített, hiszen a közterületi reklámpiacon jelentős szereplőnek számító Publimont Kft. tavalyi tevénkenysége után egymilliárd forint körüli osztalékot fizet tulajdonosainak - a többi között Simicska Lajosnak és nejének (lásd keretes írásunkat). A több nagy állami társaság reklámköltéseiről lapunk által kikért adatok is azt támasztják alá, hogy az e célra elköltött több milliárd forint közpénz jelentős része Simicska-érdekeltséghez vándorol. A volt pártpénztárnok által irányított Mahir Zrt. egyik leánycége, a Mahir Cityposter Kft. főváros-szerte látható hirdetőoszlop-felültein egymást érik a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Villamos Művek (MVM) hirdetési, továbbá az államkötvény-reklámok vagy éppen az Erzsébet-utalványok reklámjai.

A legtöbb cég nem közvetlenül, hanem úgynevezett médiavásárló társaságokon keresztül van jelen ezeken a hirdetési felületeken. Az ilyen cégek között kiemelkedő összegű megbízásokat kap például az MVM-től és az Államadósság Kezelő Központtól (ÁAK) a holland hátterű VIVAKI Hungary Kft. - csak az ÁAK évi 1,125 milliárd forintos keretszerződést írt alá tavaly nyáron velük, ráadásul rögtön két évre. Szerényebb volt a Magyar Posta, amely "csak" 326 milliót kölött tavaly hirdetésre, tavaly októberől egy évre pedig további 759 millióról szóló megállapodást kötött az Initiative Mediával.

Ismerősen csenghet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) által reklám- és PR-tevékenységgel megbízott IMG Inter Media Group Kft. neve. A cégnek az NFÜ tavaly nyártól idén nyárig csaknem nettó egymilliárd forintot juttat, de kötöttek a társasággal két kisebb összegű szerződést is tavaly.Ez már nem az első állami megbízása az IMG-nek; egy 2010-es megbízásnál a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t még az sem zavarta, hogy a cég akkori tulajdonosai között egy, az ideális off-shore helyszín Delaware államban bejegyzett vállalkozás is volt. Az IMG-nek ma egyik tulajdonosa Patonai Péter, aki az első Orbán-kormány idején az állami MFB elnök-vezérigazgatója volt - helyettese pedig a jelenlegi fejlesztési miniszter, Németh Lászlóné volt.

Állami cégek reklámköltései 2011-ben

Társaság / Kiadási tétel (forint)

Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt.: 27.300.404

Magyar Posta (MP) Zrt.: 326.069.199

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ): 271.590.927

Szerencsejáték (SZE) Zrt.: 4.181.961.461

Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt.: 77.600.000

Államadósság Kezelő Központ (ÁAK) Zrt.: 1.159.800.000*

Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt.: n.a.


*2011 júliusa és 2013 júliusa között, évi 1,125 milliárdos keretösszegű szerződés

Forrás: cégek közlései

Milliárdos osztalék Simicskától

Elégedett lehet befektetésével a jobboldal gazdasági holdudvarának két legismertebb képviselője, Simicska Lajos és Nyerges Zsolt, akik csak a közterületi reklámpiacon érdekelt Publimont Kft.-ből milliárdos nagyságrendű osztalékhoz juthatnak. A minap Katona Tamás volt pénzügyminisztériumi államtitkár az erről szóló sajtóhíreket a Népszavának úgy kommentálta: "az első Orbán-kormány idején a Magyar Fejlesztési Bank működött a Fidesz házipénztáraként, most a Simicska-Nyerges vonal tölti be ezt a szerepet". Az origo.hu számolt be a cég márciusi taggyűlési jegyzőkönyve alapján arról, hogy a vállalkozás 2011-ben 1,05 milliárd forintos adózott eredményt ért el, melyet osztalékként kifizet a tulajdonosoknak.

A korábban Europlakát néven működő Publimont tulajdonosai Nyerges Zsolt és közös cégükön keresztül Simicska, illetve felesége, Pusztai Zsuzsanna, valamint Pro Aurum nevű cégén keresztül egy harmadik Fidesz-közeliként ismert üzletember, Töröcskei István. Miközben a Publimont rekordnyereséget, több köztéri reklámcég veszteséget termelt vagy nullszaldós volt. Ez Katona szerint azért nem meglepő, mert ma az állami beruházásokból, megrendelésekből csak "egy nagyon szűk baráti kör" részesül. Tény, hogy a Publimontnál számos állami vállalat köztéri reklámmegbízása landolt és landol.

NÉPSZAVA-információ /

http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=546953