Pécsi Stop
2012. május 10. 08:39

Tízmilliárdok a Közgépnek Pécsen is: semmi sem drága

Mindent vitt a regionális hulladékkezelő programban a Fidesz kedvelt építőcége, a Közgép a Strabaggal konzorciumban: majdnem 18 milliárdos munkára tenyereltek rá. Ha kellett, törvényt módosítottak hozzá és évekkel elhúzták a projektet.

Tűzzel-vassal

Olyan pedig nincs, hogy a Közgép nem nyer el zsíros megbízást, ez fényesen kiderült a jobb sorsra érdemes Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Program során is. A Közgép a Strabaggal együtt nem kevesebb, mint 17,6 milliárd forintos munkát szerzett meg (az összeg nagyságát jól érzékelteti, hogy Pécs minden lakosának egy bő diplomás minimálbér jutna belőle), az utolsó, több mint 9 milliárdos szerződést pénteken írják alá a visszautasíthatatlan párossal. A hasonló programoktól eltérően ezeken a szerződéskötéseken nincs nagy csinnadratta, szendvics-cunami és sajtóvillogás. A szerénység oka összefügg azzal is, hogy miért nincs még kész a minden költségével együtt 24 milliárdos rendszer.

Sima ügy

A Mecsek-Dráva projekt építési munkái 3 részből állnak, ez a program történetében már többször változott. A kevesebb néha több elvét követve egyszerűsítjük a számokat. A hulladéklerakók rekultivációja folyamatban van, sőt, hamarosan lezárul, összesen 6 milliárd forintot emésztett fel. A gyűjtőkörzetenkénti, összesen 4 átrakóállomás 2,3 millárd forintba kerül, az igazán nagy falat viszont a válogatóművek, hulladékudvarok, azaz a regionális központok felépítése összesen 9,3 milliárd forintért.

Az első kiírás mindhárom építési projekt esetén egyben 2009 márciusában történt meg, majd május végén eredménytelenné is nyilvánították őket. Mint ismert, ekkora Pécsett a Fidesz már megszerzi a polgármesteri címet és a közgyűlési többséggel a város irányítását is. Az országot azonban még Bajnai kormány vezeti. Nem kapkodják el: 2009-ben nincs újabb kiírás.

Erre a hulladéklerakók rekultivációját illetően egészen 2010 tavaszáig kellett várni. 2010 végére sikeres közbeszerzés születik, a vajúdás eredménye a Közgép-Strabag konzorcium. 2012. május 31-éig kellene elkészülnie a projektnek, de nem fog, módosítani kell a szerződést.

Az átrakók építésére 2010 végén írtak ki pályázatot. 2011 tavaszán sikeres a közbeszerzés, a nyertes a Közgép-Strabag páros, a kivitelezés folyamatban van.

Nehéz ügy

A legzsírosabb falatot, a 9 milliárdos projektelemet már nagyon nehezen sikerült csak a Közgép és a Strabag szájába csempészni. Bár 2010 tavaszán kiírták a közbeszerzést, 2010 nyarán eredménytelenül zárult, mert egyedüli pályázó volt a Közgép-Strabag. A Bajnai-kormány által bevezetett szabály szerint márpedig EU-s pályázaton egyedüli induló nem nyerhet.

Nem volt mit tenni: meg kellett várni, amíg Bajnaiék mandátuma lejár, és módosítani a jogszabályt 2010 nyarán. Így, hogy az ostoba és idejétmúlt baloldali szabályozás már nem vetett gátat a Közgép helyzetbe hozásának, 2011 júliusán új pályázatot írnak ki, de október elején ez is eredménytelenül zárul. A baj már nem az, hogy egy pályázó van, hanem hogy túl drágán vállalná. Ez viszont soha nem volt igazán baj. 2011 decemberében az egyedüli ajánlattevővel tárgyalásos eljárást kezdenek, és meg is állapodnak 2012. márciusában. 2012. május 11-én a projektre létrejött társulás szerződést köt a nyertes Közgép-Strabag konzorciummal.

Szemét ügy

Mindent összevetve bátran kijelenthető, hogy egyetlen zsíros falatért sem lehet túl nagy árat fizetni, ha az a haverok szájában landol. Számtalan alkalommal kellett új meg új közbeszerzéseket kiírni, legalább egy évet tolódott a projekt, minden valószínűség szerint azért, mert meg kellett várni a kormányváltást és a jogszabály-módosítást. Minden jel arra utal, hogy a lényeg ezúttal sem volt más, mint a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cég diadalmenetének folytatása.

Forrás: Pécsi Stop

http://pecsistop.hu/regio/tizmilliardok-a-kozgepnek-pecsen-is-semmi-sem-draga/1036499/