Botka: az MSZP megduplázná az oktatásra szánt forrásokat

Az MSZP készülő kormányprogramjában az oktatás lesz az első számú prioritás, ami azt jelenti, hogy a következő kormányzati ciklusban megduplázná, és a GDP 6 százalékára növelné az ágazatra szánt állami forrásokat - jelentette be Botka László, a szocialisták miniszterelnök-jelöltje kedden, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján.

Az ellenzéki politikus úgy fogalmazott, bármit is mondjon a Fidesz, az elmúlt időszakban folyamatosan csökkentek az oktatási kiadások, az "orbáni oktatáspolitika" eredményeként pedig romlott a diákok tudása.   
    Az MSZP ezzel szemben úgy gondolja, hogy a 21. századi tudás jelenti Magyarország jövőjét - fejtette ki Botka László, hozzátéve a pedagógusoknak visszaadnák a tanítás szabadságát, arra kérve őket, hogy "ne az állam alattvalói legyenek", hanem a gyermekeket, a jövőt szolgálják.

Oktatáspolitikai 10 pontunk:

1. A tankötelezettséget 18 évre vissza kell emelni. Az elmúlt 5 év súlyos mérlege, hogy ma már több mint félszázezer magyar diák került ki az iskola helyett az utcára. Nekik se szakmájuk, se diplomájuk nem lesz, életük kiszolgáltatott. 

2. A leggyengébb eredményt hozó régiókban szakmai és költségvetési forrásokkal meg kell erősíteni a magyar közoktatás iskolarendszerét. Azt akarjuk, hogy minden magyar diáknak legyen szakmája vagy diplomája.

3. Azokon a településeken, ahol van közoktatás, közoktatási intézmény Magyarországon ott kell, hogy működjék állami, önkormányzati fenntartású intézmény.  Jelenleg az állam, ahol nem kéne, ott erősködik, ahol meg kellene, onnan meg fokozatosan kivonul.

4. Az önkormányzatok, amelyek alkalmasak, és akik akarják, ismét lehessenek iskolafenntartók. Ez nem a 2010 előtti rendszerhez való visszatérés. De azt akarjuk olyan évszázados iskoláink, mint Szeged, Debrecen, Sopron, Pápa, Pécs, Sárospatak vagy éppen a budapesti kerületek, ezeknek ismét lehessenek iskoláik.

5. Azt akarjuk, hogy modern tudással rendelkező, alkalmazkodó képes szakmunkások legyenek Magyarországon. Ezért nem a gyakorlati képzés ellenében, de emelni kell a közismereti tárgyak, a közismeretek arányát a magyar szakképzésben.

6. A magyar közoktatás teljes rendszerében meg kell erősíteni az idegen nyelvi képzést és az informatikai ismereteket. Az idegen nyelvi és az informatikai képzést módszertanilag, továbbá jelentős költségvetési forrásokkal fogjuk támogatni, hogy elérjük, hogy a lehető legtöbben, a piac által is akkreditált informatikai bizonyítvánnyal rendelkezzenek.

7. Megfelelő egyeztetések után, felmenő rendszerben, kötelező érettségi tárggyá kell tenni az angol nyelvet.

8. Az államosított, gyakran elfogult tartalmú, néha kimondottan ostoba tankönyveket megjelentető tankönyvrendszer helyett, államilag kontrolált, de versenyképes tankönyvpiacot kell létrehozni.

9. A színvonalas munka kulcsa a jó tanár. Több szakmai autonómiát, nagyobb szabadságot biztosítunk a pedagógusoknak. Az úgynevezett kimeneti pontokon, ilyen például az érettségi, az állam által megszabott, egységes és magas követelmény kell, hogy érvényesüljön, de hogy addig a pontig a diák, az osztály hogy jut el az a tanár, a pedagógusközösség lehetősége és felelőssége kell hogy legyen.

10. Ellenzünk mindenféle választási cenzust, bárhonnan érkezzék is a javaslat. Jelen esetben az iskolázottsághoz kötött cenzus teljes szakmai bizonyossággal mondhatjuk, hogy nem motivál semmire. Tanulásra különösképpen nem. Csupán kirekeszt, tehát elutasítjuk szakmailag és elutasítjuk politikailag.