mszp.hu | Belföld
2023. augusztus 18. 09:04

A kormány haladéktalanul fogjon bele a vasúthálózat átfogó fejlesztésébe!

A kormány haladéktalanul fogjon bele a vasúthálózat átfogó fejlesztésébe!
Varga László, az MSZP elnökhelyettese szerint 13 év tétlenkedés után itt az ideje, hogy a kormány tegyen érdemi lépéseket a magyar vasúthálózat átfogó fejlesztésébe. Péntek reggeli sajtótájékoztatóján felsorolta a vasútvonalak problémáit, és arra kérte Lázár Jánosékat, hogy hallják meg a civilek, az utasok, a helyiek, a városvezetők és a szakértők hangját. Nem lezárásokra van szükség, hanem megoldásra!

Az elmúlt időszakban egyre többet lehet hallani a közbeszédben a hazai vasúthálózat problémáiról, például a mellékvonalak hibáiról, járműhiányról, balesetveszélyes szerelvényekről, amiből látszik, hogy hosszú évek óta komoly problémák vannak, és mostanra a helyzet tarthatatlanná vált – kezdte pénteki sajtótájékoztatóján Varga László, az MSZP elnökhelyettese.

A tarthatatlan helyzetre a szaktárca mellékvonalak lezárásával reagált, ami nagy felháborodást keltett az utasok, a civil szervezetek, illetve az érintett polgármesterek körében. Sajtóhírek szerint a 10 lezárt vonal mellett további mellékvonalak bezárást tervezték, 7 vonalon pedig buszokkal vinnék az utasokat a jövőben vonat helyett. Ez pedig azt jelezheti előre, hogy meg sem fontolták a lezárt vonalak újranyitását, sőt akár a teljes hazai mellékvonal-hálózat veszélyben lehet.

A mellékvonalak lezárása mellett nem szólnak észérvek: nem költséghatékony, nem ad megoldást a járműhiányra. Az MSZP elnökhelyettese korábban beszélt több olyan megoldásról, melyek ténylegesen javíthatták volna a járműhiány problémáját, pl. a csehektől vagy az osztrákoktól való vásárlás. 

Varga László többször felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúthálózatot fejleszteni kell, nem pedig mellékvonalakat lezárni. A MÁV-nál nem csak a járműhiány okoz gondot, hanem a meglévő vagonok állapota is. Sok jármű kora már a 40 évet is meghaladta. 

A járműhiányt most villanymozdonyok bérlésével oldaná meg a MÁV, pedig korábban a cég vezetői határozottan ellene voltak a bérlésnek. A hírek szerint 25 mozdony érkezne, de ez átmeneti megoldást jelentene csupán, és az is kérdés, hogy mikorra valósulna meg. 

Mindezekből arra következtethetünk, hogy a teljes magyar vasúthálózattal komoly problémák vannak, pedig a kötöttpályás vasúti közlekedés egyre inkább a megoldás szerte Európában, hiszen környezetkímélő, fenntartható, gazdaságos, kényelmes. Határozottan errefelé kellene haladni, ezért az MSZP arra szólítja fel a szaktárcát, hogy 13 év tétlenkedés után haladéktalanul fogjon bele a magyar vasúthálózat átfogó fejlesztésébe. Hallgassák meg a civilek, az érintettek, a helyiek, a szakértők által elmondottakat – zárta sajtótájékoztatóját Varga László.

Kapcsolódó párttagok