mszp.hu | Belföld
2023. május 16. 11:57

A magyar állam az adófizetők pénzéből teremti meg az akkumulátorgyárakhoz szükséges feltételrendszert

A magyar állam az adófizetők pénzéből teremti meg az akkumulátorgyárakhoz szükséges feltételrendszert
Az MSZP mindent megtesz az akkumulátorgyárak káros hatásainak visszaszorításáért, ezért nyújtott be a párt országgyűlési frakciója határozati javaslatot a gyárak létesítésének feltételeiről. Dr. Tóth Bertalan frakcióvezető az akkumulátorgyárak sokasodásának okairól és a kormányzat stratégiájáról is beszélt a hétfő esti Egyenes Beszédben.

határozati javaslat szerint a beépítésre szánt 12 kilométeres távolságon belül csak három feltétel együttes teljesülése esetén lehetne akkumulátorgyárat építeni, illetve bővíteni.

  1. Az akkumulátorgyár építési engedélyének feltétele, hogy az építkezés helyszíne szerint érintett település választópolgárai érvényes helyi népszavazás útján támogassák a megvalósítást, illetve bővítést;
  2. a bővítés feltétele, hogy az akkumulátorgyár korábbi működése során maradéktalanul betartotta a vonatkozó környezetvédelmi és munkaügyi előírásokat, új gyár létesítése esetén a beruházó ezen előírások betartásának kiemelt ellenőrzését lehetővé teszi és saját költségvetéséből finanszírozza; 
  3. nem engedélyezhető építés, illetve bővítés olyan mezőgazdasági területen, melynek hektáronkénti átlagos aranykorona értéke a 25-öt meghaladja. 

Tóth Bertalan felolvasta Koncz Zsófia államtitkár asszony válaszát, melyet a szélerőművek építési feltételeivel kapcsolatban feltett kérdéseire küldött. Ebben azt írta, hogy „a szélenergia hasznosítási lehetőségeinek mérlegelése során érvényesíteni kell a természet- és környezetvédelmi szempontokat, illetve a helyi, települési érdekeket is”. Az MSZP határozati javaslatában pedig semmi mást nem kér az akkumulátorgyárakkal kapcsolatban, mint amit a kormány előír a szélerőművek esetében.

A valóságban azonban az üzleti érdekek jobban látszanak érvényesülni, mint a helyiek egészségügyi védelme és a biztonságos körülmények fenntartása, hiszen az építkezésekkel állami beruházásokra is sor kerül, a debreceni akkumulátorgyárhoz is 300 milliárd forintos állami pénzt használnak fel. Érdemes kiemelni, hogy Mészáros Lőrinc cége is több tízmilliárd forintot kap a villamoshálózat fejlesztésére. „Amikor pénzről van szó, akkor a környezetvédelmi szempontok nem olyan fontosak. Akkor már a helyben élők érdekei, az ott élő embereknek a szava az már nem számít, az már nem olyan fontos” – foglalta össze Tóth Bertalan. Az MSZP határozati javaslatával pont erre a problémára próbál rávilágítani és megoldást találni.

A Fidesz magyarázata szerint az akkumulátorgyárak pont a környezetvédelem szempontjából fontosak, hiszen az elektromos autók akkumulátorát fogják itt előállítani. Az MSZP álláspontja szerint azonban elengedhetetlen, hogy a helyiek is beleegyezzenek, hogy a közelükben építsenek gyárat, tovább a munka- és környezetvédelmi előírások kifogástalanul be legyenek tartva, valamint ne kerüljön elpazarlásra az értékes magyar termőföld.

Tóth Bertalan rávilágított, hogy Kínának vajon miért érdeke kitelepíteni az akkumulátorgyárakat az országukon kívülre. Elmondta, az akkumulátorgyárak nagyon nagy környezeti terhelést jelentenek, nagy az energiafelhasználásuk, gázerőművek építése szükséges hozzájuk, a magyar kormány pedig egy olyan befektetési környezetet alakít ki az állami támogatásokon keresztül, hogy Kínának végső soron megéri idetelepíteni az üzemeket. Ha egy 3000 milliárd forintos beruházás 10 százalékát a magyar adófizetők állják, akkor ez Kínának már jó üzlet, jegyezte meg a frakcióvezető. Hozzátette, a szükséges feltételek nincsenek meg Magyarországon, hiszen nincs elég víz és energia sem, de azáltal, hogy az adófizetőkkel fizettet az állam, megteremti a feltételrendszert. 

Az akkumulátorgyárak sokasodása továbbá a magyar gazdaságszerkezetben is nagyon egészségtelen helyzetet teremthet, valamint ezen adóforintok befektetésének a megtérülési ideje 20 év is lehet. „Milyen befektetés az, ami majd 20 év múlva fog egy olyan iparágban megtérülni, ami, az elektromos autó, egy dinamikusan fejlődő és hamar megtérülő ágazat, ami óriási nagy bevétellel kecsegtet a befektető számára, az adófizetőknek sajnos nem jó befektetés”, emelte ki a legfontosabb szempontot Tóth Bertalan.

A győri akkumulátorgyárral kapcsolatban a Helyi Választási Bizottság alkotmányjogi panaszt nyújtott be az utolsó pillanatban, így nem indulhatott el még az aláírásgyűjtés. Tóth Bertalan elmondta, az Alkotmánybíróság döntését követően remélhetőleg lesz lehetőség arra, hogy a győriek elmondják a véleményüket.

Kapcsolódó párttagok