A magyarok jelentős része nem azért választja az autóval történő utazást, mert az kényelmesebb, hanem azért, mert a helyközi közösségi közlekedés lehetőségei nem teszik lehetővé az autó elhagyását. Többeknek a sokszor kényelmetlen, öreg, környezetszennyező személygépjárművek jelentik az egyetlen megoldást ahhoz, hogy időben jussanak el egyik pontból a másikra.
A kormány mindig szolgál magyarázattal az adott vonalok hibáira, azonban több egyszerű példa is jól szemlélteti mekkora a gond a kötöttpályás közlekedéssel. A Békéscsaba-Debrecen vonalon alig száz kilométeres távot vonattal két és fél, míg busszal három óra alatt lehet megtenni. A Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti 60 kilométer vonattal 97 percet, míg busszal 67 percet vesz igénybe. A hibák okait hosszasan lehetne sorolni, azonban nem erre van szükség, hanem a megoldások keresésére.
Komjáthi Imre elmondta, a színvonal rohamos csökkenését nem tudják a kedvezmények kompenzálni, hiszen aki dolgozni megy vagy orvoshoz, esetleg iskolába a gyermekéért, azt nem fogja vigasztalni, ha csökkentett árú jeggyel robban le a vonat a puszta közepén. A nyugdíjasokat és iskolásokat pedig nem fogja az ingyenes utazás kárpótolni azért, hogy télen nincs fűtés vagy nyáron klíma. Mindezek következményeképp sokan választják az autós közlekedést a vonat helyett.
A kormány azonban nem tesz érdemi intézkedéseket, pedig azonnali színvonal-fejlesztésre volna szükség, nem vonatpótló autóbuszokra. Az MSZP társelnöke szerint elfogadhatatlan ma Magyarországon, hogy a vonaton nincs fűtés vagy nincs használható állapotú mellékhelyiség.
Magyarországnak hosszú távon is fejleszteni kellene a vasutat, egyes jelentések szerint 1995 és 2021 között hazánk 9,9 milliárd eurónak megfelelő összeget költött Magyarország a vasúti infrastruktúra korszerűsítésére. Ennek több mint dupláját, 23 milliárd eurót fordítottak közút-fejlesztésre. A kormány 1200 kilométer hosszan, közel 40 vasútvonalat és 300 állomást, megállóhelyet szüntett meg, Lázár János pedig ezt folytatná tovább.
Komjáthi Imre végezetül elmondta, konszenzusra van szükség a vasút állapotának azonnali javítása ügyében és hosszabb távon el kell köteleződni annak fejlesztése mellett, az MSZP pedig küzdeni fog továbbra is azért, hogy képviselje a magyarok érdekeit.