mszp.hu | Belföld, Külföld | Oktatás
2019. december 05. 20:34

Aggasztó a magyar diákok teljesítménye

Aggasztó a magyar diákok teljesítménye
Hiába javultak kicsit az eredmények, a legfrissebb PISA-teszt még mindig azt mutatja, hogy Magyarország az MSZP-kormány óta folyamatos leszakadásban van versenytársaihoz képest, mondja Hiller István, az MSZP oktatási szakpolitikusa.
 ”5 lépés hátra, egy lépés előre” – indította Hiller István az értékelést szerda reggel az ATV Start című műsorában. Elmondta, hogy 2009 óta 20 pontot zuhant a fiatalok eredménye a képességeket és az alkalmazott tudást mérő, szakmailag világszerte legelfogadottabb, PISA-teszten.
 

„Ez a nemzetközileg is legelismertebb tudásfelmérő teszt a 15 évesek körében: nincs olyan kormány, politikai irányzat, szakmai vélemény, amelyik ne fogadná el az eredményét. A PISA nem egyszerűen azt mutatja, hogy tegnap mit tanultál, vagy, hogy fél évvel ezelőtt mi volt a lecke, hanem, hogy hogyan alkalmazod a tudást.” 
 
Arra is rámutatott, hogy a gyakorlatban hasznosítható tudás tekintetében sokat romlott a jelenlegi kormány alatt az oktatás színvonala. „Ezt »nyújtja« ma a magyar iskola, de nem volt ez mindig így. 2009-ben volt a legjobb szereplésünk, akkor volt a legjobb a magyar gyermekek értékelése, azóta 20 ponttal esett vissza a teljesítmény.” Elmondta, most nem érjük el az OECD-országok átlagát, jóllehet 10 évvel ezelőtt [az MSZP-kormány idején] „az átlag fölött voltunk.” 
 
Hiller szólt arról is, hogy a gyermek egyéni szükségleteit nem figyelembe vevő szisztéma az egész rendszernek árt. „Ebben a gyakorlatban nem az történt, hogy a korábban jól teljesítők színvonalához sikerült a gyengébbeket felhozni, hanem – és ezt mutatják a csökkenő átlagszámok – az erősebben teljesítők átlagos teljesítménye is csökkent. Az uniformizálásnak, hogy mindenkinek teljesen ugyanúgy kell lépnie és viselkednie, most már 8 éve nem jó az eredménye!”
 
Az észt vagy lengyel reformokhoz képest különösen lesújtó a magyar kormány teljesítménye, mondta a volt oktatási miniszter. „Hogy ha ezt megnézzük Lengyelországban, ott is 8 év a 8 év, Észtországban sem több mint 365 nap egy év, ezeken a helyeken a 2000-es években általunk is bevezetett reformok eredményre vezettek.”
 
A legnagyobb probléma Hiller szerint az uniformizálással, a tananyag jellegével és módszertanával van. „Kimeneti pontnak nevezzük például az érettségit. Az állam kötelessége, hogy ott egy magas, egységes színvonalat képviseljen, tehát Soprontól Békéscsabáig ezt mindenkinek teljesítenie kell. De, hogy oda hogyan jutunk el, annak olyan sajátos vonásai vannak! Egy pedagógus szakmájának az a lényege, hogy megtalálja a szót, a hangot azzal a 25 diákkal. Ezt eldobták” – mutatott rá a rossz eredmények okára Hiller István, az MSZP országgyűlési képviselője, oktatási szakpolitikusa.
 

Kapcsolódó párttagok