Ennek több oka is van, egyrészt nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű és minőségű jármű, másrészt a beszerzések is elmaradtak az utóbbi időkben.
Azt láthatjuk a sajtóban, hogy az utasok szinte megfőnek a MÁV járművein, hiszen a légjavító- és a klímaberendezések gyakran meghibásodnak, a Vasutasok Szakszervezete szerint a jövőben egyre több ilyen meghibásodásra kell készülni, hiszen a járműkarbantartásra szánt keretösszeg évről-évre csökken, továbbá az újabb járműveken az ablakok nem nyithatók, vagy csak részlegesen nyithatók.
Az elmúlt héten pedig arról szóltak a hírek, hogy egy meghibásodó Bzmot motorkocsi hűtővíztartályból kiáramló gőz több utasnak égési sérülést okozott.
A járművek leromlott műszaki állapota mellett, a MÁV súlyos járműhiányban is szenved, hiszen a tulajdonában lévő mozdonyállomány és személykocsipark komoly százalékaránya üzemképtelen, nem hadra fogható, vagy éppen a lejárt a fővizsgájuk miatt nem közlekedhetnek.
„A vontatójárművek tekintetében is elképesztő a helyzet, különös tekintettel a villanymozdonyokra. Itt az az információ érhető el, hogy az átlagéletkor is már negyven év felett van – ez elképesztő. Konkrétan mondanám, hogy a V43-as sorozat legrégebbi, még forgalomban lévő darabjainak életkora meghaladta a 60 évet – egészen elképesztő szám” – mondta az MSZP elnökhelyettese.
Mindezek ellenére a kormány elállt az új villanymozdonyok beszerzésétől. Pedig egy új mozdonyokra vonatkozó közbeszerzési eljárásnak már a győztese is megvolt, amelynek értelmében kedvező feltételek mellett érkezhettek volna hazánkba a magyar járműflottába is jól igazodó villanymozdonyok. A legfrissebb hírek szerint motorvonatokat szerezne be a MÁV, ugyanakkor fennáll az eshetőségre, hogy ez a beszerzés is meghiúsul.
Az MSZP szerint alapjaiban kellene megreformálni a hazai kötöttpályás közlekedést, hiszen ez egy fenntartható és környezetbarát közlekedési forma, ezért Európában mindenhol fejlesztik a vasutat.
„Sok évtizedes lemaradásban vagyunk Nyugat-Európához képest, amin haladéktalanul változtatni kell” – érvelt Varga László. Az illetékes szaktárcának meg kellene hallgatnia a szakértők javaslatait.
„Azt tanácsoljuk Lázár Jánosnak, hogy vegye figyelembe: a meglévő rossz struktúrák megreformálása sok esetben nem csak pénz, hanem akarat kérdése is, legyen meg az akarat a kormányban a reformra! - összegzett az MSZP elnökhelyettese.