Az MSZP-DK-Párbeszéd szövetség egy 15 pontos javaslatcsomaggal készül a június 9-i európai parlamenti választásokra, ennek célja egy erősebb és egységesebb Európa létrehozása. A program 11. pontja a közösségi közlekedés ügyével foglalkozik, hiszen ezt a területet is meg kell erősíteni, amelyhez európai uniós forrásokra van szükség, hogy a nagyvárosi, az elővárosi, a vasúthálózat és általánosságban a tömegközlekedés is fejlődhessen.
Varga László szerint a vidéki nagyvárosok tömegközlekedése rengeteg kívánnivalót hagy maga után, az elmúlt években az állam ugyanis fokozatosan vonult ki a terület finanszírozásából, megszüntette a korábban létező finanszírozási rendszert. Ez tovább nehezítette az egyébként is nehéz helyzetben lévő önkormányzatok dolgát. Uniós források bevonásával sokkal magasabb szintű tömegközlekedést lehetne üzemeltetni.
A vasúti közlekedés is sok problémával küzd, a pályaállapot jelentősen leromlott, sok a lassújel (a rossz állapotban lévő pályaszakaszok miatt kisebb sebességre kötelező közlekedési tábla) és elavult a járműpark. A problémák orvoslására kiírt közbeszerzéseket rendszerint elhalasztotta a kormány érthetetlen okokból. A mellékvonalak bezárása szintén megmagyarázhatatlan a kormány részéről, és a meghibásodások gyakorisága is azt eredményezi, hogy közel sem lehet 21. századi közösségi közlekedésről beszélni Magyarországon. Nyugat-Európában ezzel szemben reneszánszát éli a vasúti közlekedés, más országok uniós források bevonásával átfogó fejlesztésekbe kezdtek, melyeknek már látható az eredménye.
A HÉV helyzete hasonlóan tragikus, az állam átvette az üzemeltetését az elmúlt időszakban, a leromlott pályaállapotok és lassújelek, valamint a korszerűtlen járműállomány azonban szintén jellemző a területre. A fővárosi agglomerációban azonban egyre nagyobb szükség lenne a HÉV fejlesztésére.
A közlekedési infrastruktúra szintén rossz állapotban van, sok helyen hiányzó, vagy hiányos buszmegállók, várótermek szolgálják ki az utazóközönséget, ez szintúgy nem nevezhető korszerűnek.
A Volán-buszok és a vasúti menetrendek összehangolása továbbra is várat magára, pedig ennek rendezése régóta ígéret tárgya. Erre nagy szükség lenne, elsősorban a kötöttpályás közlekedés miatt.
A felsorolt problémákra lenne megoldás, átfogó reformot kell eszközölni a közösségi közlekedésben, ezen belül is a kötöttpályás közlekedés tekintetében. Az infrastruktúrát meg kell újítani, a járműparkot modernizálni, az utaskiszolgáló létesítményeket pedig fejleszteni kell. A menetrendeket optimalizálni szükséges, hogy minden igényt ki tudjanak szolgálni a közlekedési módok.
Minderre lenne forrás, nem csak az uniós támogatások által, hanem például azáltal, hogy reptérvásárlás helyett a közösségi közlekedést fejlesztik. Ennek a több mint ezer milliárd forintba kerülő beruházásnak a költségét az egyre égetőbbé váló fejlesztésekre kellene költeni, melyhez stratégiailag is komoly érdek fűződik.