mszp.hu | Belföld | fuvarozók közlemény
2015. március 25. 17:37

Az MSZP az Európai Parlament elé viszi a Brüsszelben tiltakozó magyar fuvarozók petícióját

Az Európai Parlament brüsszeli épülete előtt demonstrált a mai napon a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, illetve a román, a lengyel, a cseh és a litván érdekképviseleti szövetség. Az uniós piac egységét veszélyeztető német- és francia minimálbér ellen tiltakozók petícióját - a magyar képviselő felajánlására - Ujhelyi István szocialista politikus, az Európai Parlament közlekedési és turizmus bizottságának alelnöke vette át. Az MSZP képviselője hangsúlyozta: képviselni fogja a magyarok érdekeit a kérdésben, a petíciót pedig eljuttatja az EP megfelelő fórumaira. 

A Brüsszelben tiltakozó fuvarozó-szervezetek az uniós piac egységét veszélyeztető német és francia minimálbér-szabályozás miatt emelték fel a szavukat. Ez előírja ugyanis, hogy minden - az országhatárukat átlépő - fuvarozó, az ott töltött időre köteles a német, illetve francia minimálbér arányos részét megkapni. Ez az érintettek szerint nemcsak jelentős adminisztrációs, de munkahelyeket veszélyeztető járulékteherrel is jár. 

A demonstrálók petícióját átvevő Ujhelyi István - mint az Európai Parlament közlekedési és turizmus bizottságának alelnöke - ígéretet tett arra, hogy a tiltakozók állásfoglalását eljuttatja a szakbizottság képviselőihez, a magyarok érdekeit pedig határozottan és hatékonyan fogja képviselni az ügyben. A szocialista politikus a fuvarozók kifogásaival kapcsolatban azt közölte: meg kell vizsgálni a német- és francia szabályozás okozta hátrányokat. Hozzátette: a kifogásolt előírások kapcsán az Európai Bizottság már vizsgálati eljárást indított, ennek végeredménye azonban részleteiben még nem ismert.

"Az mindenképpen támogatható lenne, ha a kelet-európai sofőrök is nyugati szintű bérezésben részesülnének, de a mostani német-francia konstrukció akár negyven-ötvenezer magyar munkahelyet is veszélybe sodorhat. Kétségtelen, hogy a kabotázsfuvarokkal és a megfelelő mértékű javadalmazással foglalkozni kell, a német minimálbér-szabályozás adminisztratív és nyelvi akadályait például mihamarabb fel kell oldani. 

Az is kérdéseket vet fel, hogy a bérezési szint egységesítési szándéka mellett mennyiben segíti vagy terheli meg túlzottan a szektort - ezen belül is a kelet-európai és így a magyarországi szolgáltatókat - a kötelező minimálbérhez kapcsolt egyéb járadékok fizetési kötelezettsége. Fontos az is, hogy az európai közösségi elvek alapján egyetlen tagország sem teheti meg, hogy közvetett módon és egyoldalúan beavatkozik egy ágazat szabályozásába és azt kötelező érvényűnek kell tekinteni minden más tagállamban is. A magyar cégek jelezték, hogy ez a szabályozás fuvaronként akár százezer forint többlet járulékkiadást jelenthet." - fogalmazott Ujhelyi István. A politikus rámutatott, hogy a német szabályozásnak köszönhetően a magyar kormány is jelentős járulék-bevételi többletet vár magának, de ez tévedés, mert sokkal inkább a fuvarozók kényszerű elbocsájtásai, bevételkiesései várhatóak.