A pedagógus életpályamodellről szinte megalakulása óta beszél az oktatási kormányzat. Különféle időpontokra ígértek már béremelést, minőségbiztosítást, a béremelés feltételrendszerét, átlátható feltételeket.
A most bejelentett szeptemberi "félbéremelés" újabb állomás az ígéretsorban. Nehéz lenne tagadni, hogy a kampány és a választások közeledtével a kormány görcsösen keresi a megoldást, hogy mielőbb a béremelés látszatát kelthesse. Valójában azonban csak annak töredékét adják vissza a pedagógusoknak, amit
az elmúlt három évben elvettek tőlük. Sok ezer tanárt ugyanis korábban a cafetéria-rendszer megszüntetésével súlyos tízezrekkel rövidítettek meg. Azt a pénzt, amit most az emelésre mozgósítanak az elmúlt években sokszorosan elvették elbocsátásokkal, a mindent drágító 27%-os áfával, a minden tranzakcióra kivetett sarccal, de az új és megemelt adók sokaságával is.
A mostani bejelentésből az sem derült ki, hogy ha csak a béremelés felét állítja elő a kormány, akkor a törvény által előírt szeptemberben bevezetésre kerülő többlet munkatehernek is csak a felét vezetik-e be, vagy a több ledolgozandó óra és a többi teher marad az eredeti. Mindezen túl pedig más problémák sokasodnak: megoldatlan a korábban jól működő nyári táborok és gyermekelhelyezés helyzete, a közétkeztetés válságban, a tankönyvellátásban már most zavarok mutatkoznak, a tankönyvek ára az ígéretek ellenére nem csökkent, a szülőknek viszont egy hónappal korábban kell fizetniük, mint az elmúlt években.
A "félbéremelés" a három év ígérgetése után az utolsó pillanatban bedobott kapkodás, amivel a kormány az elmúlt évek káoszát és hitegetését próbálja valamelyest ellensúlyozni.
2014-től az MSZP igazságos, fenntartható, és minden pedagógust egyenlőként kezelő oktatási rendszert vezet be. Az MSZP számára az oktatás nem csak szavakban prioritás: a kormányzás meghatározó, központi elemévé tesszük az oktatás világát.
Kunhalmi Ágnes
Hiller István
Béremelés felesben, szigorítások egészben
Minden béremelésnek helye és ideje van a közoktatásban. Az elmúlt három évben csak azért működött még a közoktatás ebben a káoszban, mert a pedagógusok felelősségteljesen, minden nehézség és következetlenség ellenére teszik a dolgukat.