A mobilgát próbaszerelése alkalmából tartott sajtótájékoztatón a politikus elmondta, ezt a megoldást Magyarországon csupán néhány helyen, pár száz méteres hosszon alkalmazták, de a technológia Európában több helyen is jól vizsgázott.
A szegedi belvárosi árvízvédelmi rendszer 2,21 milliárd forintos, uniós támogatással megvalósuló rekonstrukciója során 2,1 kilométeres gátszakaszt újítottak föl, és 1,5 kilométeren alakítottak ki mobil gátrendszert – ismertette a polgármester. Hozzátette: az árvízvédelmi beruházás 95 százaléka már elkészült, a munkálatokat május végére teljesen befejezik.
A politikus hangsúlyozta, hogy Szeged sorsa összekapcsolódott a Tiszával, és minden generáció az akkori műszaki, technikai tudás legjavával igyekezett szolgálni a város biztonságát. Az első téglapartfal a nagy árvíz után, Szeged újjáépítésével párhuzamosan készült el, a legutóbbi nagyobb fejlesztés pedig az 1970-es árvíz után valósult meg.
Botka László emlékeztetett arra: 2006-ban derült ki - amikor a Tisza minden korábbinál magasabb szinten, 1009 centiméteren tetőzött -, hogy a partfal már nem lesz képes ellenállni az egyre magasabb árvizeknek.
A városfejlesztési program tartalmazza a Tisza-part rehabilitációját is, a beruházás a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban megvalósulhat – közölte a polgármester.
Kozák Péter, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetője elmondta, az új árvízvédelmi rendszer 1130 centiméteres szintig nyújt védelmet. Előnye, hogy árvízmentes időszakban biztosítja a város és a folyópart kapcsolatát.
A mobilgát szerelését akkor kezdik majd el, ha a Tisza vízállása eléri a 950 centiméteres szintet a rakpartlejáróknál. A próbaszerelés tapasztalatai alapján a rendszer nyolc-tíz óra alatt teljes magasságig kiépíthető - ismertette a szakember.
A szegedi belvárosi partfal rekonstrukciója során mintegy 2,1 kilométeres gátszakaszon az útszinthez képest 3-4 méteres mélységig szivárgásgátló résfal épült, a régi támfal előtt pedig új, vasbeton köpenyfalat emeltek. A mentett oldalon szivárgórendszert alakítottak ki, a járdaszintet pedig megemelték. A betonmellvédet részben visszabontották, és a megmaradó szerkezet tetejére kerülhet a mobil árvízvédelmi fal.