Azóta több év telt el, és sajnos ott vagyunk, ahol a part szakad. Bár néhányan kétségtelenül jól élnek.
Az említett szlogent azóta sem hallottuk, az egyik legnépszerűbb internetes keresőbe beírva egyetlen találat sem jelenik meg ezen a sajtótájékoztatón kívül. De elég lenne csak végigmenni Orosháza utcáin, és találomra megszólítani a járókelőket, ismerik-e? A válasz borítékolható: nem.
Dancsó József a 2006-os választásokat követően fideszes alpolgármesterként hamar a városmarketing felelőse lett, évente több tízmilliós felhasználható kerettel. Arra a tanulmányra például, amelynek ezt a sose használt, senki által sem ismert „szlogent” köszönhetjük, négy millió kettőszázezer forintot költöttek el − természetesen közpénzből. Az interneten most is fent van az anyag, érdemes megtekinteni, de kérésre nagyon szívesen elküldjük. Egy kincs! Néhány gyöngyszem belőle:
· „Tömegközlekedés: Orosháza és Gyopárosfürdő között gyenge… a két város összehangolt fejlődésében ez gondot jelent…”
· „A kormányzat, mint város vezetés elfogadottsága…”
· „Érték továbbá, hogy [Orosháza] földrajzi katasztrófáktól mentes…”
· „A marketing stratégia lelke és lényege a pozicionálás, mely képes a szinergiához és piaci eredményességhez szükséges fókuszt biztosítani.”
− Ha valaki ezt a mondatot érti, kap egy körtepálinkát!
Ezt a használhatatlan és értéktelen „tanulmányt” egy 21CityBrands nevű cég jegyzi. Senki sem lepődik meg ezek után, hogy a cégnévre rákeresve is hasonló találati arányt kapunk, mint a fenti „szlogenre”: semmit! Ez a konkrét példa is jól mutatja, hogy az elmúlt években nem számított sem a város érdeke, sem a szakmaiság, csupán egy dolog: egy Dancsó József körüli jól körülhatárolható érdekcsoport személyes és gazdasági „jólléte”.
Ha kellett, libamájfesztivált gründoltak ott, ahol nagy számban sohasem készítettek libamájat. Volt erre is sok tízmilliós önkormányzati támogatás − természetesen közpénzből. (Egészen pontosan: 64.380.000,- Ft-ot fizettek ki a számlákat kiállító Humán Telex Kft.-nek.) A program teljes költségvetését sosem mutatták be, így azt sem tudjuk, hogy más forrásokból − például Agrármarketing Centrum − mennyi pénzhez jutottak. Megrendezték háromszor (2009−2010−2011), majd idén váratlanul kiderült, hogy ez igazából sohasem volt a miénk, a városé, és a rendező cég júniusban Budapestre vitte. Azt gondolhattuk, hogy majd Dancsó József polgármesterként harcosan védeni fogja a város érdekeit, és visszaköveteli a rendezőktől azt a pénzt, amit az esemény felfuttatására költöttek az elmúlt években. De nem, ehelyett Elekes Lajos alpolgármesterrel ott parádéztak a megnyitón, és az orosházi közmédiával tudósíttattak magukról. Mi, szocialisták köztudottan az első pillanattól kezdve elleneztük a Libamájfesztivált, amely véleményünk szerint nem hastömésre, hanem néhány kivételezett pénztárcájának degeszre tömésére volt egyedül jó.
A sorba jól illeszkedik a Dancsó Józsefhez szorosan köthető érdekcsoport legújabb kitalációja, a „virslifesztivál” is, amely valószínűleg hasonló utat fog bejárni, mint az előző. A legfontosabb céljuk ezzel elmondásuk szerint az, hogy Gyopárosfürdőt visszavezessék az ország legismertebb fürdői közé. Szeretnénk jelezni, hogy 2006-ig Gyopárosfürdő az ország legismertebb és legnépszerűbb fürdői közé tartozott, évente rendre emelkedő vendégszámmal és pozitív év végi zárómérleggel! A fürdő 2007 után lett veszteséges, de azóta minden évben! „Visszavezetni” bárhova is amiatt kell, mert Dancsó József és haveri köre eltolta: letérítette a jó útról, mivel sorra hozzá nem értő pártkatonákat nevezett ki, és a figyelme csak olyanokra terjedt ki, hogy hogyan kell Pásztor Imrének közel 40 milliós „lelépési pénzt” fizetni, de arra már nem, hogy észrevegye a problémákat, vagy belenézzen a vendégkönyvbe.
Miközben tehát Dancsó József szavakban a „gasztronómia fővárosát” építette, Orosháza a turizmus és a városmarketing területén is lemaradt. A szocialista városvezetés idején − mindenféle milliós „tanulmány” nélkül − kitalált és felfuttatott programokat hagyták visszafejlődni, szépségükben megkopni. Időközben új fürdő nyílt Szegeden (a fejlesztés teljes értéke: 8 milliárd!), Makón (4 milliárd!), mintegy 2,5 milliárdból (!) fejlesztik a gyulai fürdőt is, a verseny tehát élesebb a korábbiaknál is. Az orosházi fideszes többség ezzel szemben visszamondta még azt a pénzt is, amit az önkormányzat megnyert: lemondott másfél milliárd forintnyi fürdőfejlesztésről!
Részlet Orosháza Város Önkormányzata Képviselő-testülete 2010. november 19-i nyilvános ülése hivatalos jegyzőkönyvéből:
„A Képviselő-testület 11 igen szavazattal, 4 ellenszavazattal, tartózkodás nélkül az alábbi határozatot hozta: 285/2010.(IX.19.) K.t. számú határozat: 1) Orosháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete dönt, hogy a DAOP 2.1.1/A-2f-2009-0004 jelű, Orosháza-Gyopárosfürdő az „Alföld Gyöngye” komplex gyógyturisztikai fejlesztés című projektet nem valósítja meg és a Támogatási Szerződésben biztosított támogatásról lemond.”
A képviselőtestület 15 fős, az MSZP-frakció 4 fős. A megnyert uniós forrásról való lemondást mi nem támogattuk, érveltünk a döntés ellen, amíg csak tudtunk. 50 %-os támogatásnál 750 millió megnyert pénz és a fedett uszoda ugrott ezzel. Más környező települések − politikai oldaltól függetlenül − éltek és élnek a lehetőségekkel. Érdemes az interneten néhány város imázsfilmjét megtekinteni, mint például Makóét, ahol Szentpéteri Csilla zongoraművésznő saját, alkalom ihlette szerzeményére mutatják be a város szépségeit. Az ember szíve ilyenkor majd megszakad, hogy így is lehet. Bár − az igaz, hogy − ezeken a helyeken nem a „gasztronómia fővárosát” építik. És nem is Dancsó Józsefnek hívják a polgármestert.
Orosháza, 2012. augusztus 8.
Füvesi Sándor
önkormányzati képviselő