A Magyar Szocialista Párt országgyűlési képviselői határozati javaslatot nyújtottak be a héten az akkumulátorgyárak magyarországi létesítésének feltételeiről. A határozati javaslat szerint a 12 kilométeres távolságon belül csak három feltétel együttes teljesülése esetén lehetne akkumulátorgyárat építeni, illetve bővíteni.
- Ha a helyben lakók érvényes helyi népszavazáson támogatták a bővítést, illetve a létesítést!
- Munkaügyi és környezetvédelmi előírások maradéktalan betartása esetén a beruházó és üzemeltető részéről!
- Ha 25 aranykoronánál magasabb minőségű mezőgazdasági földterület nem érintett a beruházásban!
Dr. Tóth Bertalan elmondta, a legújabb akkumulátorgyár esetében, melyet a BMW-csoport számára terveznek építeni, ismét Debrecenbe, már lehetne alkalmazni az MSZP javaslatait. Az akkumulátorgyárról dönthetnének a helyben élők, ahogyan azt szeretné elérni Győrben is jelenleg az ellenzék. Ha törvény írná elő a helyi népszavazást, akkor a gyárak telepítéséről az ott élők dönthetnének. A győrszentivániak a gyár tervét hallva 5 nap alatt 6 ezer aláírást gyűjtöttek az akkumulátorgyár ellen, a hasonló ipartelepek velejáróit pedig a gödiek is elszenvedik, hiszen ott a Samsungnak épült telepe.
Az MSZP frakcióvezetője a gödi időközi választással kapcsolatban elmondta, nem szabad az akkumulátorgyárak ügyét összekeverni az időközi választásokkal. Hozzátette, a közvéleménykutatások azt mutatják, hogy a fideszes szavazók több, mint egyharmada is ellenzi az akkumulátorgyárakat. A magyar választópolgároknak pedig közel 70%-a nem örülne, ha lakhelyének közelében hasonló ipartelep épülne. Az MSZP ezért is küzd Győrben is azért, hogy a helyiek dönthessenek arról, akarnak-e gyárat vagy nem.
Szijjártó Péter szerint a környezetvédelmi előírásokra eddig is és ezután is odafigyeltek. Erre reagálva dr. Tóth Bertalan elmondta, ha valóban fontos lenne a környezetvédelem, akkor nem engednék, hogy értékes termőföldekre telepítsenek gyárakat, valamint, hogy brutális vízigényű iparok épüljenek az aszályok és a globális felmelegedés kellős közepén.
Az akkumulátorgyárakkal továbbá probléma az is, hogy csupán összeszerelőüzemként fognak működni Magyarországon, hiszen a hozzáadott értékkel rendelkező munkát nem telepítik ide Kínából. Ráadásul a gyárban is javarészt külföldi munkaerő fog dolgozni, továbbá a nyereség nagy részét is kiviszi az országból a gyárak vezetése, így nemzetgazdaságilag és környezetvédelmileg sem előnyösek az akkumulátorgyárak Magyarországnak.