Létszámleépítéssel, a cafetéria-juttatások megvonásával reagálhatnak arra a munkaadók, ha a parlament jelenlegi formájában fogadja el a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslatot. Az előterjesztésben ugyanis az szerepel, hogy a munkáltató köteles legyen megtéríteni a munkavállalók munkába járási költségeinek legalább 86 százalékát. S ez mind a helyközi, mind pedig a helyi közösségi közlekedésre egyaránt vonatkozna. Az MSZP ezzel a tartalommal nem tudja támogatni a javaslatot, hiszen teljesen biztos abban, hogy a kormány által agyonterhelt munkaadók kénytelen lesznek – egyéb kedvezmények megvonásával, elbocsátásokkal – a dolgozókon behajtani a törvényi kötelezettség teljesítéséhez szükséges forrásokat. Minderről Kovács Tibor országgyűlési képviselő, a parlament gazdasági és informatikai bizottságának alelnöke beszélt szerdán, Miskolcon.
Elmondta azt is, hogy nemcsak ez a baj az előterjesztéssel. Baj az is, lehetőséget teremt a jól működő, nyereséget termelő ágazatok pályáztatás nélküli privatizációjára. Ez pedig így a korrupció melegágya lenne. De a szocialisták azzal sem értenek egyet, hogy a kerettörvény lehetőséget ad a szolgáltatóknak az eddigi kedvezményeknek, például a nyugdíjas-, vagy tanulóbérletek árainak jelentős emelésére, esetleg a kedvezmények teljes megszüntetésére. Ráadásul ebben a törvényben is súlyosan korlátozná a Fidesz a sztrájkjogot, hiszen úgy állapítaná meg a minimális szolgáltatást, hogy az gyakorlatilag egyenértékű lenne a normális üzemmenetben alkalmazott szolgáltatás színvonalával.
Kovács Tibor szerint a törvénytervezet egyáltalán nem oldja meg azokat a finanszírozási hiányosságokat sem, amelyekkel jelenleg is küzdenek a helyi közösségi közlekedést biztosító társaságok, a Volán, vagy a MÁV. Nem szól arról sem, milyen irányban szeretné az állam fejleszteni közösségi közlekedést, s arról sem, minderre honnan lesz pénz. A jogszabály arra is lehetőséget adna, hogy a szolgáltatók drasztikusan lecsökkentsék járatszámaikat. Ennek megint azoknak a településeknek a lakói isszák meg a levét, ahová gazdasági megfontolások miatt eddig sem minden órában járt busz.
„Jó lenne tudni, hogy a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kormánypártok képviselői támogatják-e az előterjesztést. Nem tudjuk, mert nem szólalnak meg az ügyben, mint ahogyan nem szólaltak meg az elmúlt két évben szinte semmilyen témában sem. Éppen ezért jelentettem be a múlt héten a tiszaújvárosi önkormányzat képviselő-testületi ülésen, illetve a helyi sajtóban, hogy a nyilvánosság előtt szívesen megvitatnám az elmúlt két év politikai történéseit dr. Mengyi Roland tiszaújvárosi országgyűlési képviselővel, a megyei közgyűlés fideszes elnökével. Eddig nem érkezett válasz a felkérésre" – mondta Kovács Tibor.
Észak Online
2012. március 07. 17:11
Elbocsátásokat hozhat az útiköltség-térítés
Végül úgyis a dolgozók fizetik meg annak az árát, hogy a munkaadónak kell fedeznie a munkába járás költségeit.