2011. július 13. 09:20

Elegendő forrásokat a transzeurópai közlekedési hálózatok fejlesztésére!

A lengyel elnökség hat hónapos tevékenységi programját vitatta meg az Európai Parlament közlekedési és idegenforgalmi bizottsága keddi ülésén, amelyen Cezary Grabarczyk infrastruktúraügyi miniszter és Katarzyna Sobierajska sportért és turizmusért felelős helyettes államtitkár ismertette az elkövetkező hat hónap prioritásait a szakterületeiken. Az ülésen a bizottság magyar póttagja, dr. Gurmai Zita európai parlamenti képviselő a közlekedési szakterület legfontosabb feladataiként a transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) felülvizsgálatát, a Duna Régió Stratégia megvalósítását és a környezetbarát közlekedési és szállítási eszközökre való áttérést jelölte meg.

Az Európai Bizottság várhatóan ősszel teszi közzé az új TEN-T jogszabálytervezetet, amelynek kialakítása során figyelembe veszik a tagállamok észrevételeit is. A tagállamokat képviselő Tanács elnökeként Lengyelországnak kiemelten kell foglalkoznia ezért ezzel a témával. „Ez a hálózat biztosítja a legfontosabb összeköttetést Európa különböző régiói között, létfontosságú ezért, hogy a 2014 utáni költségvetési időszakban elegendő, a jelenlegit meghaladó források álljanak rendelkezésre ezek fejlesztésére” – utalt az EP-képviselő a rövidesen megkezdődő tárgyalásokra a 2014 utáni időszak pénzügyi keretéről.

Gurmai Zita kifejtette: az EU 2020 Stratégia sikeres megvalósítása érdekében az elnökségnek folytatnia kell a Duna Régió Stratégia megvalósítását és támogatnia kell személy- és áruszállításnak a környezetbarát szállítási eszközökre és az intermodális szállítási rendszerekre történő áthelyezését.

Gurmai Zita emlékeztetett rá, hogy a lengyel elnökség kiemelten kívánja kezelni a Keleti Partnerség országaival való együttműködést. Az EP-képviselő szerint ugyanakkor a politikai kapcsolatokon túl annak közlekedési aspektusairól sem szabad megfeledkezni: a közlekedési és szállítási hálózatok integráltságát fokozni kell, amelyhez elengedhetetlen a jelenleg eltérő határőrizeti rendszerek közelítése is.

„Az integrált és koherens közlekedési hálózatok kulcsfontosságúak Európa fejlődéséhez, azonban a közlekedési politikának nemcsak gazdasági hanem – többek között – szociális dimenziója is van. Előbbi fejlődése csak úgy biztosítható, ha nem feledkezünk meg ez utóbbiról sem” – zárta felszólalását a magyar európai parlamenti képviselő.