A vasúti közlekedés után most az autósokat sarcolná a kormány. Nemrég látott napvilágot, hogy egy jogszabálytervezetet töltött fel a honlapjára Lázár János minisztériuma. Mindössze 5 napot adtak véleményezésre, ami ráadásul a nyár végén sokak figyelmét kerülheti el. A tervezet gyökeresen átalakítaná a díjköteles úthálózatok rendszerét, a kormány újabb útszakaszokat tenne díjkötelessé – hívta fel rá a figyelmet Varga László.
Az MSZP politikusa emlékeztet: volt ennek már egy első hulláma, amikor több vidéki nagyvárost elkerülő gyorsforgalmi út fizetőssé vált. Mostanra már csak néhány útszakasz tudott megmenekülni a Fidesz terveitől, most ezek kerültek veszélybe. Varga László a Miskolcot elkerülő M30-as példáján keresztül vázolta fel, miért fontos, hogy a kormány tervezete megbukjon. Az M30-as ingyenességével naponta több száz, egy forgalmasabb napon több ezer autó kerüli el Miskolcot, ezzel csökkentve a légszennyezést és a dugókat.
Az M30-as mellett számos más útszakaszt is fizetőssé tenne a kormány tervezete, például az M0-s maradék szakaszát, az M44-est Lakitelek, Tiszakécske és Békéscsaba között, az M6-ost Bátaszék és M60-as csomópont között, az M4-est Jászberénytől Abony északig és Abony kelettől Szolnok nyugatig, illetve az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthelyig díjköteles lenne.
Az MSZP szerint nem további díjköteles utakra lenne szükség, hanem meg kellene vizsgálni, hogy a nagyvárosok körüli díjköteles utak hogyan mentesíthetnék a városok forgalmát. A kormány 150,7 milliárd forint plusz bevételt vár az utak díjkötelessé tételétől és más átalakításoktól, amiket szintén ez a tervezet tartalmaz.
Jól látszik, hogy a költségvetés hiánya miatt vet ki újabb sarcokat a kormány a magyar lakosságra és a gazdasági szervezetekre – hívta fel rá a figyelmet Varga László, aki szerint nevetséges, hogy a kormány mindössze 5 napot szán ennek a kérdésnek a megvitatására. Az MSZP elnökhelyettese azt kérte, hogy minél többen vegyenek részt ebben a társadalmi vitában, mondják el véleményüket a témáról.
Az MSZP szerint elfogadhatatlan az újabb útszakaszok díjkötelessé tétele, hiszen abszolút ellentétes a közlekedéspolitikai, illetve környezetvédelmi célokkal. Sokkal inkább a városi úthálózatok tehermentesítése lenne a cél. Varga László azt kérte a kormánytól, álljon el ettől az elfogadhatatlan javaslattól.