"A magyar közszolgálati tévében sugárzott tudósítások úgy állították be az Európai Parlamentben lezajlott vitát, mint politikai pártok és ideológiák közötti összecsapást, amelynek győztese a nemzeti érdekeket harciasan védelmező, és a jobboldali Európai Néppárt feltétlen támogatását élvező Orbán Viktor volt. Szerintük az Unió jelentéktelen és jelképes problémákat 'fúj fel', a vitában felszólalt parlamenti képviselők pedig tájékozatlanok és pontatlanok voltak. Ezzel szemben az elemzés által vizsgált külföldi sajtó azt hangsúlyozta, hogy a vitát az európai értékek és a demokrácia magyarországi sérelmét kísérő európai aggodalmak motiválták, az ellentétek nem pártcsoportok, hanem az Európai Unió és a magyar kormány között feszülnek. A nemzetközi sajtó arra is rámutatott, hogy Orbán néppárti támogatása meglehetősen mérsékelt volt a vitában" - fogalmazott Göncz Kinga az EP szocialista frakciójának megrendelésére a Fleishman Hillard nemzetközi kommunikációs cég magyarországi leányvállalata, a Café PR által készített elemzés eredményeit értékelve.
"Az elemzés arról árulkodik, hogy a két nagy kereskedelmi televízió, az RTL Klub és a TV2 vizsgált híradásai is jobbára a kormánypropagandát visszhangozták, az európai jobb-, illetve baloldal közötti szembenállásnak tüntetve fel a parlamenti vitát. A külföldi tudósítások ugyanakkor igyekeztek szélesebb megvilágításba helyezni az elhangzottakat, beszámolva az Orbán-kormány korábbi intézkedéseiről, és az ország súlyos gazdasági, pénzügyi helyzetéről. Ez a megközelítés, amely sajnálatosan hiányzik a magyar elektronikus média gyakorlatából, segít a nézőknek megérteni és értelmezni az eseményeket. A magyar híradásokkal ellentétben a kormányfő együttműködő magatartását inkább visszavonulásnak értékelte a nemzetközi sajtó".
"Az elemzés világosan megmutatja, hogy a médiatörvénnyel kapcsolatos aggodalmaink teljességgel megalapozottak. Működik az öncenzúra, amely a kizárólag Fidesz-delegáltakból álló, mindenható Médiahatóság felügyelete alatt a kormány álláspontjának kritikátlan átvételére ösztönzi a közszolgálati és nem egyszer a frekvencia-engedélyüket féltő kereskedelmi médiumokat" - fejtette ki Göncz Kinga.
Háttér:
Göncz Kingának a magyarországi helyzetről január 18-ikán tartott plenáris vitában elhangzott felszólalása nyomán az Európai Parlament szocialista frakciója kérte fel a Fleishman Hillard nemzetközi kommunikációs cég magyarországi leányvállalatát, a Café PR-t az összehasonlító médiaelemzésre. Az ügynökség három napon át, január 18-20. között vizsgálta az MTV Híradó, az MTV Este, az MTV Ma reggel, az RTL Klub Híradó, a TV2 Tények, a TV2 Mokka hír- és riportműsorait, illetve a témával foglalkozó stúdió beszélgetéseit. Az összehasonlító elemzés kiterjedt a EuroNews, a ZDF, az ARD, a France2, illetve a TV5Monde hírműsorainak a vitáról sugárzott tudósításaira.