A békéscsabai vasútállomás felújítási munkálatait a pályázati kiírásban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 23,5 milliárd forintra becsülte. A nyertes ajánlattevő, a CSABA-2013 Konzorcium – amelynek a Simicska Lajoshoz köthető KÖZGÉP Zrt is oszlopos tagja – közel másfélszeres áron, 35 milliárd forintért vállalta el a munkát. Sőt, sajtóinformációk szerint nem az említett konzorcium adta a legolcsóbb ajánlatot. A döntőbizottság azonban mégis a KÖZGÉP, a STRABAG Vasútépítő Kft és a Swietelsky Vasúttechnika Kft ajánlatát hirdette ki győztesként. Történt mindez annak ellenére, hogy az értékelés szempontjai között eredetileg az ajánlati ár az elérhető 100 pontból 90-et ért. Vagy csak ért volna… ?
Vantara Gyulától várjuk a válaszokat arra a kérdésünkre, hogy mi indokolja a kiíráskor becsült és az eredményhirdetéskor megállapított ár másfélszeres különbségét? Igaz-e, hogy nem a CSABA-2013 elnevezésű konzorcium adta a legolcsóbb ajánlatot? Ha igen, miért nem a legolcsóbb ajánlat nyert, amikor a pontozásnál az ajánlati ár a 100 pontból 90-et ért?
Kérdéseink megválaszolása fontos annak tisztázása érdekében, hogy a békéscsabai lakosokon kívül ki és milyen indokok alapján jár jól a város vasútállomásának a felújításával?
Úgy látszik, a magas – a szükségesnél is talán magasabb – költségű infrastruktúra fejlesztések korszakát éljük. Az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszát 3,8 milliárd forint/kilométer áron építi a STRABAG Általános Építő Kft (!). Ami 1 milliárd forinttal több kilométerenkénti költséget jelent, mint a Fidesz által botrányként emlegetett M7-es autópálya Zamárdi és Balatonszárszó közötti szakasza. Igaz, itt hidat sem kell építeni! (Mint köztudott, ez a szakasz a köröshegyi völgyhíddal együtt 2,88 milliárd forint/kilométer áron épült.) Kíváncsiak vagyunk, hogy a ma még az országot és a várost vezető fideszes urak vajon tisztességesnek és hihetőnek tartják, hogy 1 méternyi autópálya 3.800.000 Ft-ba kerül, tehát majdnem két évnyi békéscsabai átlagkereset teljes összegébe kerül?
Magunk is fontosnak tartjuk az infrastrukturális beruházásokat, hiszen a települések könnyebb megközelíthetősége végső soron az ott élők életminőségének javulását eredményezik. Ezeknek a beruházásoknak azonban tiszta viszonyok között, valós és reális értéken kell megvalósulniuk!
Az MSZP Békéscsabai Szervezetének nevében:
Miklós Attila
elnök
Ésszerű célok – ésszerűtlen árakon?
A mai napon képviselői kérdést intéztünk Vantara Gyulához, Békéscsaba polgármesteréhez és országgyűlési képviselőjéhez. A kérdéseink a békéscsabai vasútállomás felújításához kapcsolódnak.