Erős hatalmi koncentráció, gyenge önkormányzatok
- Vezérelvű államhatalom kiépítése,
centralizált kormányzati struktúra + kancellária rendszer
- fékek, ellensúlyok kiiktatása,
alkotmánybíróság jogkörének csorbítása, ombudsmani rendszer felszámolása, bírák kényszernyugdíjazása, rendszőrség átszervezése stb.
- kormánybiztosok, lenullázott megyerendszer,
a kormány meghosszabbított keze, megyei intézményrendszer államosítása, kiiktatott „politikai” megye
- közoktatás államosítása,
az alap és középfokú oktatás irányításának átvétele, de a működéshez önkormányzati források „igénylése”
- járási rendszer kiépítése,
a vezető személye biztos, minden többi bizonytalan, az „átépítés alatt” formálódik
- feladatok, intézmények, jogkörök elvétele,
oktatás, szabálysértés, szolgáltatási díjak meghatározásának államosítása,
- durva forráselvonás.
normatívák, szociális támogatások összegének csökkentése
Hűbéresek, vazallusok mindenhol…
- Veszprém lemaradóban
A Fidesz veszprémi önkormányzati kampányában azt ígérte, hogy „Veszprém az első!” Ezzel szemben:
- A megyei jogú városok rangsorában a középmezőnyben,
- a lakosság 90%-a adózik, országos 1. hely,
- egy lakosra jutó adóteher alapján a 3.,
- kommunális adóterhelés szerint a 3.,
- építményadó, telekadó átlagos mértékét tekintve 5. Veszprém,
- adókedvezményeknél azonban csak a 20.
Veszprém te drága…
- Hitel…, stádium?
- Az eladósodottság 46,8%, a hitel több mint 10 md
2012 végére a város saját költségvetéséhez viszonyított adósságszolgálata meghaladja a 10 milliárd forintot.
- ebből 35,6% működési, (3,6 md Ft)
A szocialista-liberális városvezetés időszakához képest a hitel megötszöröződött, a működési hitel pedig tizennyolcszorosa a 2006 év véginek. Mindez nem indokolható kizárólag az állami alulfinanszírozással. Ok a nem felelős városirányítás. Az előző ciklusbeli és a mostani is.
- kudarcos ingatlangazdálkodás,
A tervezett ingatlanértékesítés töredéke teljesült, eladhatatlan a közgazdasági volt épülete. Amit értékesítettek, azt meg időnként áron alul. (Belvárosi tornacsarnok)
„Még inkább élhető város lesz Veszprém” hirdette a Fidesz az önkormányzati kampányban, e helyett következett a
- fideszes adódiktatúra,
a kapitális mértékű és városfejlesztési célokat, szociális szempontokat figyelmen kívül hagyó telekadó bevezetése, majd a lakossági tiltakozás után visszatáncolás.
- nagyarányú díjemelések,
A szemétszállítási díjemelés mértékével országos rekorder lett Veszprém, de mindenfajta szolgáltatási díj az inflációt lényegesen meghaladó mértékben emelkedett. 2011-ben szennyvíz 14 %, víz, helyi autóbusz közlekedés 10 %. 2012-re cinikusan „toleráns díjemelés”-ről beszéltek, miközben, minden díjemelés meghaladta a tervezett 4,2 %-os inflációt! Az építményadó több mint 2,3 szorosára emelkedett, az idegenforgalmi adó 19%, a helyi autóbusz közlekedés 8 %-kal lett magasabb, a szennyvíz a közületeknek 6,2%-kal kerül többe, a közétkeztetés 6 %-kal, a köztemetés és a kéményseprés 4,9 %-kal emelkedett. A hulladékszállítás díja a két év alatt átlagban 70 % körüli.
- jolly joker Közüzemi Zrt, nagyvonalú közpénzköltés,
A Közüzemi Zrt. drága pénzen segíti a város súlyos költségvetési gondjainak enyhítését. Ingatlanokat, telkeket vásárol az önkormányzattól. Ha kell még a sportcsarnok melletti parkolókat is megveszi. És persze fizeti utána az illetéket. Fizeti a meg nem épült uszoda terveit, finanszírozza a Pannon TISZK veszteségeit. Mindeközben nagyvonalúan támogat és szponzorál nem közcélokat.
- eladósodott önkormányzati cégek, körbetartozás,
Önkormányzati intézmények és a polgármesteri hivatal is szolgáltatási díjak megfizetésével hátralékos, saját cégeinek!
- fejlesztés a költségvetésnek csupán 13,5%-a.
Ez nem fejlődés, de még a stagnáláshoz is kevés.
Felélték a város jövőjét…
- Bukdácsoló fejlesztések
- Hulladék gazdálkodás – „feltüzelve”,
Az ombudsmani állásfoglalás ellenére nem nyilvános a királyszentistváni hulladék-feldolgozó tűzvizsgálati jelentése. Kétséges, hány éves késéssel kezdi meg a rendszer a működését. A brutálisan megemelt díjat azonban régóta szedik. Késve épülgetnek a szelektív hulladékgyűjtő szigetek.
- körforgalom, városrészeket elválasztó betonfal,
A Fidesz a városra erőltettek az aluljáróval és betonfallal megspékelt körforgalmat a Budapesti – Jutasi úti kereszteződésben. Pedig volt aluljárót nélkülöző, sétálóutcát meghosszabbító változat. Az aluljáró költségeit saját forrásból nyögi a város. A létesítmény városképi szempontból egész egyszerűen elfelejtették megtervezni, ezért az irritáló betonfal erődítmény. Lett volna más, olcsóbb megoldás is.
- aluljáró bővítés – nem XXI. századi megoldás,
Az alternatív, aluljáró nélküli körforgalom elfogadásával nem lett volna szükség a „Pap gödör” átépítésére, mi több a Skála mellé tervezett parkolóházra sem. A gyalogosbarát megoldás révén százmilliókat lehetett volna megtakarítani!
- „Hangvilla”, parkolóház közpénzből,
A városközpont rehabilitációhoz tartozó fejlesztéseket magánberuházásban kellene megvalósítani. Ez volt a pályázati kiírás és ez a támogatás feltétele is. E helyett a „Hangvilla” végeredményét tekintve önkormányzati forrásból valósul meg, a Skála melletti parkolóházat pedig az elmenekült befektető helyett a Közüzemi Zrt. volt kénytelen megmenteni.
- betartatlan határidők,
Nincs olyan beruházási határidő, ami teljesült volna. A veszprémiek csak nyögvenyelősen zajló beruházásokat látnak.
- reptér ipari park vásárlás – kidobott pénz,
a jogilag is előkészítetlennek minősített 400 milliós ingatlanvásárlás egyelőre kidobott pénz. Ráadásul a döntés akkor született, amikor a városvezetés tudhatta, hogy első fokon „vissza”ítélték a településeknek a veszprém-szentkirályszabadjai repülőtér területét. Elhúzódó pereskedés helyett meg lehetne próbálni a sokkal gyorsabb választott bírósági eljárást.
- nem megtérülő, fenntartási költségeket igénylő beruházások,
parkok, kerékpárutak,
Ezt is a veszprémi „zemberek” fizetik…
- Rossz úton
- 8-as főút fejlesztése megállt,
csak szavakban van 2x2 sávosítás, külön szintű csomópontok építése a kész tervek ellenére el sem kezdődött
Hiba:
- a 8-as út várost elkerülő déli szakaszának bővítése,
Az előző fideszes városvezetés barkács áruház építése miatti akciójának „köszönhető”, hogy az északi elkerülő útszakaszról a délire terelődik a forgalom, ezáltal a
növekvő forgalom, növekvő zajterhelés,
nem az északi ipari részt, hanem a déli és keleti lakott városrészt érinti.
- a várost elkerülő M8-as autópálya szakasz „ejtése”,
E helyett a szakma által is inkább preferált M8-as déli elkerülő szakaszt kellene megvalósítani, ami kormányhatározatban kihirdetett és előzetes környezetvédelmi engedélyekkel is rendelkezik. Ezáltal jelentősen csökkenne a város elkerülő útszakaszát terhelő forgalom
- sürgető lenne a 710-es főút és az M7-es összekötése,
mert a térség számára így gyorsabban elérhető lenne az autópálya
A térség gazdasági érdeke…
- Intézmények
- Közoktatás felemás államosítása,
jogok központosítása, finanszírozás kisegítésének elvárása történt
- intézményi kiadások csak saját bevételből,
Veszprémben az intézmények önkormányzati finanszírozása átmenetileg szünetelt, csak saját bevételeikből végezhettek kifizetést
- közalkalmazottak bizonytalan helyzetben,
időnként késve érkező bérek és juttatások
- sorstalan megyei könyvtár, múzeum,
kormánydöntés az államosításukról, majd állami forrás híján döntés a helyi önkormányzatok működtetési kötelességéről, újabb döntés a határidő elnapolásáról. Kapkodó kormány, kiszolgáltatott önkormányzatok, intézmények, alkalmazottak. És hol a működtetéshez szükséges forrás?
- kulturális koncepció hiánya,
kulturális intézmények sokasága (VMK, volt HEMO, „Hangvilla”) de a városvezetés képtelen a koncepcionális megoldásra
- dráguló szociális, intézményi díjak.
inflációt meghaladóan emelkednek a szociális alap és szakellátási intézményi térítési díjak is.
- likviditási nehézségek
megismételt hitelfelvételi pályázat
A finanszírozás átmenetileg szünetel…
Veszprém jövője
- Önkormányzati autonómia helyreállítása,
A polgármester azt ígérte, hogy most „a párbeszéd” időszaka következik. E helyet diktátum a telekadó bevezetése, a szociális intézmények Jutaspusztára történő telepítése, Jutasi úti egészségcentrum felszámolása, a hulladéktároló edényzet tárolóinak kiépítésére való kötelezés, stb.,
- diktáló, erőszakos helyett,
- együttműködő, konzultáló városvezetés,
nem a meghozott döntések utáni felháborodás miatt, hanem előtte kell konzultálni.
- hozzáadott értéket segítő gazdaságfejlesztés,
Köszönhetően a városba települt cégeknek, ebben a kérdésben jól áll az önkormányzat. A repülőtér tulajdonosát azonban nem gátolni, hanem segíteni kellett volna a fejlesztésben.
- környezettudatos városgazdálkodás,
a városüzemeltetési feladatok esetében pénzkímélő és energiatakarékos megoldások bevezetésére van szükség
- programturizmus – Gizella napok megújítása,
Veszprém nem többnapos turisztikai program, ezért a programturizmus fejlesztése preferálandó, szükség van elszürkült programjaink megújítására, új attrakciók létrehozására
- gazdasági társaságok – civil kontroll.
áttekinthetővé kell tenni a cégek tevékenység szerint gazdálkodását, lehetőséget kell teremteni a civil és szakmai szervezetek kontrolljára
Szövetségben a veszprémiekkel…