Népszava
2012. január 23. 10:16

Fidesz-hátország: két férfi egy eset

Ha Simicska Lajos Orbán Viktor gazdasági jobbkeze, akkor Simicska jobbkeze Nyerges Zsolt. A két üzletember beton-, gáz, és informatikai birodalmat épít, a központ a Közgép Zrt.. A hátország pedig mára a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium lett, hiszen Nyerges testvére, Nyerges Attila néhány hete lett főtanácsadója a Simicska emberének tartott új miniszternek, Németh Lászlónénak.

Saját magát, pontosabban holdudvarát lőheti lábon a Fidesz, ha demokrácialeépítő törekvéseit az unió támogatás-megvonással torolja meg, ugyanis ebben az esetben összességében mintegy 480 milliárd forintnyi közösségi dotációtól eshet el az ország. Márpedig ennek egy része azoknál a vállalkozásoknál landol, amelyek különösen kedvesek a Fidesz szívének. Ráadásul. ha az unió komolyan veszi saját magát és - többek között - a transzparencia hiánya miatt bünteti Magyarországot, akkor alaposan megszigorodhat a fejlesztési pályázatokra kiosztott pénzek elköltésének ellenőrzése, ez pedig érzékenyen érintheti a Fidesz egyik legfajsúlyosabb gazdasági háttéremberét, Nyerges Zsoltot.

Azt a Nyergest, aki a Fidesz egykori pénztárnokának kiszolgáló ügyvédjéből mára Simicska Lajos legfőbb emberévé, igazából üzleti és politikai partnerévé nőtte ki magát. Annak ellenére vált Simicska társává, hogy más a bizalmi indexe, eltér a területszerzési és piackezelési technikája, különbözik a tárgyalási kultúrája, azaz összességében merőben másképp menedzseli ügyeit. És bizony, ebben a kettes fogatban Nyerges a sötét ló: míg Simicskát - nyilvánosság-fóbiája ellenére - mindenki ismeri (Orbán Viktor kollégiumi szobatársként, Apeh-elnökként, illetve elkötelezett érzelmű médiavállalkozóként), Nyerges sokáig nem lépett ki a Fidesz gazdasági hátországát rejtő spanyolfal mögül. Így sokan nem is értik, vajon miért vállalja fel a gazdasági-politikai rivaldafényt, és miért lett a Közgép Zrt. vezetője papíron is, majd miért avanzsált médiavállalkozóvá. A Közgép vezetését egyébként forrásaink azzal indokolják, hogy az utóbbi években már annyi Fidesz-politikus kilincselt Nyergesnél, annyi külföldi befektetőt kellett hozzá irányítani, hogy már a forma kedvéért is szükség volt valami hivatalos titulusra, és a válság előtt még húzóágazatnak számító építőipar egyik meghatározó emberének lenni nem rossz fedősztori.

Mindenestre kettejük érdeklődési köre egyre bővül, Simicska és Nyerges forrásaink szerint legalább négy ágazatban "hasít": az építőiparon kívül lassanként az ő primátusuk érvényesülhet az energetikában és az informatikában is (legalábbis ott, ahol e területeken belül az állam keze elér), továbbá szép szeletet hasított ki magának a két pártvállalkozó a kereskedelmi médiából is. Azaz Nyerges szinte az összes stratégiai ágazatba beverekedte magát. A területfoglalás mikéntje pedig - Nyerges izmosodásával párhuzamosan - átalakult: piaci pletykák szerint a kirohanásairól és ordító fenyegetőzéseiről ismert Simicska a klasszikus visszaosztás híve, míg Nyerges inkább az agresszív piacfoglalásé. Azaz nemcsak az adott területről "kívülről" besöpörhető haszon izgatja, hanem maga is beül egy cégbe, és vállalkozását megkerülhetetlenné növeszti. Például, amióta Nyerges meghatározó tényező, a Közgép felhízott, és immár az építőipar megkerülhetetlen szereplőjévé vált, az energetikában fontos tényezővé nőtte ki magát az E-OS-csoport, a kormányzati informatikát pedig - a Nemzeti Tulajdonú Távközlési Hálózat Fejlesztési Projekt keretében - az MVM Zrt. veszi át, az az állami mammut, amit jelen pillanatban Baji Csaba irányít, az E-OS Zrt. korábbi vezérigazgatója.

Nyerges biztos pozícióját mutatja, magyarázzák forrásaink, hogy kapcsolatai miniszterelnökig érnek, noha Orbán Viktor első számú üzleti bizalmasa továbbra is egykori szobatárs: Simicska Lajos. Ezt a meghittséget nehéz "überelni", noha Nyerges nexusai sem rosszak: a jelenleg Szolnoki KK Olaj néven fungáló kosárlabda-egyesület elnökének jó barátja Ökrös Imre korábbi társadalmi klubelnök, aki Orbán Viktor sógora - Ökrös felesége ugyanis Lévai Anikó testvére, Lévai Gizella. Ez azonban nem ér fel a szobatársi intimitással. Továbbá ugyan a kormányfőhöz kapcsolatot kereső nagyvállalkozók még mindig Simicskáról beszélnek, mint "kulcsról és kontaktról", azonban azt nem tudják megakadályozni, hogy a különböző közbeszerzéseken a Nyerges-érdekeltségek arassanak.

És a jelek szerint ennek a folyamatnak Orbán Viktor sem vet gátat, sőt. Maga a miniszterelnök szignálta azt a májusi kormányrendeletet, amelyik mintegy 24,3 milliárd forinttal kerekítte fel két vasútépítési pályázat - jórészt uniós pénzből származó - keretösszegét. Az emelés oka: csak így szállhatott be a beruházásba két, az említett Közgép Zrt. fémjelezte konzorcium. Emlékeztetőül: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a Szajolt Kisújszállással összekötő vasút szakaszának korszerűsítésével a Swietelsky-Közgép páros SZ-K-2011 Konzorcium néven jegyzett alkalmi vállalkozását bízza meg, 49,6 milliárd forintért. Így a két cég majdnem 10,5 milliárd forinttal dolgozik többért a projekt előzetesen kalkulált áránál. És hasonlóan alakult a helyzet a Kisújszállást Püspökladánynyal összekötő szakaszon is, ahol szintén egy közgépes konzorcium vitte el a munkát, ráadásul 49,97 milliárd forintos tarifával - mintegy 8,5 milliárd forinttal többért, mint a szakasz becsült ára. Az már csak hab a tortán, hogy a közgépes konzorciumok árajánlatai eredetileg mindkét szakaszon csak a harmadik helyre voltak jók, azaz érkeztek kedvezőbb, olcsóbb ajánlatok is, ám a kormány a Közgépet lájkolja, hiszen a keretösszeg megemelése nélkül a fenti konzorciumok hoppon maradtak volna. Ilyen bábáskodás mellett nem csoda, hogy a 2004-ben még alig 1,8 milliárd forintos nettó árbevételt produkáló Közgép Zrt. 2010-ben már mintegy 44 milliárdos nettó árbevétellel büszkélkedhetett. Mára formálissá is tették a Simicska-Nyerges-uralmat az állami infrastruktúrát, energetikát, illetve informatikát "menedzselő" Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál: Simicska érdekeire a piaci pletykák szerint a frissen kinevezett Németh Lászlóné miniszter ügyel, míg Nyerges szempontjai öccse, Nyerges Attila juttathatja érvényre - miniszteri főtanácsadóként.

Éppen a Közgép Zrt. volt az alap, amelyre Nyerges gazdasági bázisát építette. El is rejtette rendesen: a Közgépről csak sejteni lehet, hogy offshore cégeken keresztül uralják, ezt bizonyítja, hogy egy Delaware állambeli vállalkozás is felbukkan a tulajdonosi körben. Megjegyzendő: forrásaink szerint Nyerges egyik érdeme Simicska szemében épp az volt, hogy remekül értett az offshore-okhoz. Szóval a Közgép érdekeltségébe szuszakolták bele az E-OS cégcsoportot, aminek zászlóshajója az E-OS Energiakereskedő Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt., amely 2007-ben alig több mint 20 milliós forgalmat tudott felmutatni, ám a 2010-es nettó árbevétele már meghaladta a 12 milliárd forintot. Igaz, ez egyelőre csak csepp az árampiac 1300 milliárdos tengerében, ám szakértők úgy saccolják: az E-OS Energiakereskedő tavalyi bevétele az említett summa többszöröse lehet. Továbbá figyelemre méltó szempont, hogy a cég 2008-ban, azaz a Gyurcsány-kormány alatt gyúrta ki magát, amikor mintegy 3,7 milliárd forintért kezdett áramot szállítani több dunántúli vízműnek. A felívelés okát forrásaink egyrészt az aprómunkában látják, illetve a Simicska-kapcsolatban. Pontosabban Kocsis István egykori MVM-vezér és Simicska Lajos szívélyes viszonyában, aminek köszönhetően Kocsis (és az állami MVM áramkereskedői) nagyvonalúan kezelték az E-OS-t. Ami az egyéb személyes kötődéseket illeti: ebben az időszakban Baji Csaba, a Paksi Atomerőmű Zrt. első Orbán-kormány alatti vezetője irányította az E-OS-csoport ezen cégét, miközben szép summáért tanácsot is adott az MVM-nek. Aztán a kormányváltás után nem más, mint éppen Baji Csaba került az MVM Zrt. élére.

Szintén szépen hasított a cégcsoport másik tagja is: a 2009 nyarán alapított E-OS Innovatív Energetikai Zrt. A vállalat indulásának évében még a 8.5 millió forintos nettó árbevételt sem érte el, míg egy évvel később ez a tétel már több mint 686 millió forintra rúgott. És bár a 2011-es mérlegek még nem készültek el, várhatóan az idén sem kell az E-OS Innovatívnak pironkodnia, hiszen csak Újszilvás (Pest megye) több mint 430 millió forintért építtet naperőművet a céggel. Egyébként az erről szóló közbeszerzési eljárást annak ellenére zárták le, hogy a két másik pályázó jogorvoslati kérelmet nyújtott be. Ebben az esetben pedig - főszabály szerint - csak halaszthatatlan nemzetgazdasági- vagy közérdek okán lehet lezárni a közbeszerzési procedúrát.

Az E-OS-csoport harmadik szereplője pedig ezután lesz igazán fontos szereplő forrásaink szerint. Az E-OS Gáz Földgáz Kereskedő és Szolgáltató Kft.-t 2011 tavasszal gründolták, állítólag arra az azóta valósággá vált információra alapítva, hogy az MVM-et a gázpiacon is pozícióba emelheti a kormányzat, amennyiben összeolvasztja az állami gázinfrastruktúrát kezelő GFSZ Földgázszállító Zrt-vel. De több, az Indexen publikált, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által megrendelt jelentés arról írt, hogy nem lenne meglepő, ha a jövőben kiírandó közbeszerzési pályázatokon nem a Mol Nyrt.-vel korábban jó kapcsolatot ápoló Olajterv Zrt, hanem a "Fideszhez kötődő, gazdasági háttérországhoz sorolt Közgép nyerne".
Egy júliusi, ugyancsak a Molról szóló elemzés, amely azt taglalta, hogy a magyar állam megvette az olajtársaság 21 százalékos részvénycsomagját, arra jutott, hogy a teljes Mol Nyrt. állami kézbe vétele szép megbízásokat hozhat a Fideszhez közel tartozó gazdasági érdekcsoportoknak.

A svájci kapcsolat

Hogy Simicska és Nyerges kötelékben repül, azt nehéz tetten érni, a két férfi papíron eddig egyetlen cégben került össze. A Közgép 2010-ben szerzett tulajdont az E-OS Energiakereskedő Zrt.-ben, amit addig egy Walter Hediger nevű férfi által vezetett svájci cég, az Energy Swiss Invest birtokolt. Ám Heidiger egy másik vállalkozásnak, a Basis Invest GmbH-nak is ügyvezetője, aminek egyik tulajdonosa Nyerges. A másik pedig nem más, mint Simicska Lajos. Igaz, a céget tavaly augusztusban, miután a közösködés nyilvánosságra került, bezárták.

Walter Hediger ügyvezetésével számos magyar kötődésű céget jegyeztek be ugyanarra a svájci címre. Ezek közül az egyik legfigyelemreméltóbb a Green Venture Invest AG. E cég 2010 januártól novemberig tulajdonosa volt a magyar Pentavia Kft.-nek. A Pentavia Kft. lehet a kapocs a vörös­iszap-katasztrófához; e cég ugyanis az egyik alvállalkozója a Mecsekérc Zrt.-nek, amely a katasztrófa utáni kárelhárítás javát végezte. A Mecsekérc állami cég, száz százalékban a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. tulajdona. A Mecsekérc pedig többmilliárdos értékben adott tovább munkát alvállalkozóknak; az egyik cég, amelyet a Mecsekérc bevont a munkákba, nem más, mint a Pentavia Kft. A Pentavia Kft.-ről és korábbi svájci tulajdonosáról nem sokat tudni, a cég mindenesetre tavalyelőtt részt vett a miskolci villamospálya felújításában is. Ám az új tulajdonos, aki a zollikoni bejegyzésű Green Venture Invest AG-t váltotta, Nyerges Zsolthoz kötődik. Nagy Zoltán ugyanis annak a Közgép Zrt.-nek volt az igazgatósági tagja 2010 végéig, amelynek elnöke, mint írtuk, Nyerges.

Ezen kívül csak közvetett bizonyítékok voltak a kapcsolatra: például az, hogy hogy Nyerges 2005-ben néhány hónapig vezető tisztségviselője volt a Budai Malomipari Kft.-nek, amelynek akkoriban az egyik tulajdonosa a Simicska Lajos által irányított Mahir Rt. volt. Utóbbinak a központja a budapesti Radóc utcában van, ahol a Figyelő tavaly nyári cikke szerint Nyerges Zsolt is szokta fogadni tárgyalópartnereit.

A médiaúr

Az ügyvéd Nyerges Magyarország egyik legnagyobb médiavállalkozójaként lett az elmúlt két évben ismert, hiszen 2010-ben, a parlamenti választások előtt részesedést szerzett az RTL Klubban, miután a miniszteri posztra pályázó Fellegi Tamás neki adta el cégét, az Infocenter.hu Zrt.-t. Az ügylet egyetlen napon zajlott le, Fellegi cége megvette az M-RTL-ben 31 százalékig tulajdonos IKO Média Holding Zrt. részvényeinek száz százalékát, majd még aznap megvált az Infocenter.hu-tól. Ez utóbbi cég két tulajdonosa Stumpf István és Nyerges lettek, Stumpf - az első Orbán-kormány kancelláriaminisztere - később alkotmánybíróvá választása miatt kiszállt a vállalkozásból. Az IKO Média egyébként az RTL Klub legnagyobb "külső" műsorkészítője. Ugyanakkor mára az RTL anyacége visszavásárolta az IKO egykori részesedését. Nyergesnek emellett a Class FM kereskedelmi rádiót működtető Advenio Zrt.-ben, a Heti Válaszban és a Lánchíd Rádióban is van részesedése.

Népszava-információ

http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=513285