„Ilyen véletlen egybeesés lehet például az, hogy többszáz-milliós bírsággal kínáltak meg egy légitársaságot, miután annak elnöke – a maga bárdolatlan módján ugyan, de indokolhatóan – kritizálta a szektorra kivetett különadó létét” – mondta Gurmai Zita a Ryanair szókimondó vezérigazgatójára, Michael O'Leary-re utalva. Persze ezt a több száz milliós fogyasztóvédelmi bírságot is nekünk, fogyasztóknak kell majd megfizetni.
Ezzel szemben azonban a NER-barát vállalkozások és az Orbán-kormány éppen kedvenc külföldi vállalatai valahogy mindig megússzák a hatósági eljárásokat, vagy ha nem is úsznák meg, olyan alacsony összegű bírságot kapnak, amit kacagva fizetnek ki. Friss példa a visszaeső szabálysértő ázsiai vállalat, amely a Fidesz akkumulátorgyár fétisének részeként tevékenykedik hazánkban. Ezt a céget olyan pitiáner összegekkel bírságolják, amelyek mikroszkopikusak a több tízmilliárdos állami támogatáshoz képest.
Gurmai Zita elmondta, hogy számos más példáit is fel lehetne hozni,amikor a fogyasztóvédelem vagy más hatóság „nem töri össze magát” a büntetések kiosztásában, ha a párthoz vagy a kormányhoz közeli vállalkozásról van szó. Kíváncsian várjuk, hogy a „lombkoronasétány” ügyében is ilyen aktív lesz-e a hatóság.
„Pedig a hatóságoknak, így a fogyasztóvédelemnek egy politikától teljesen független dolognak kell lennie, amelynek alapvető célja a magyar állampolgárok védelme” – mondta az MSZP frakcióvezető-helyettese. Az előttünk fekvő törvényjavaslat, amely a fogyasztóvédelem elérhetőbbé tételét célozza meg, alapvetően egy jó javaslat. „Tehát ami ebben a törvényjavaslatban van, az támogatható. Amiről inkább beszélni kellene, ami ebből kimaradt.” A „cselekvő fogyasztóvédelem” nevet kapott törvényjavaslat egy olyan dolgot szabályoz, amely egyrészt eddig is tulajdonképpen jól működött, másrészt olyan területtel foglalkozik, amely a már megtörtént problémák egyengetését segíti.
Gurmai Zita elmondta, hogy a fogyasztóvédelemnek, így a kormánynak az alábbi tennivalói lennének a kérdéskörrel kapcsolatosan:
- Olyan javaslatokat kellene kidolgoznia, amely szigorú és nem ad kibúvókat a kevésbé becsületes kereskedőknek, szolgáltatóknak, de ugyanakkor átlátható és betartható.
- Tájékoztatnia és edukálnia kellene a fogyasztókat és az embereket, hogy milyen jogaik és kötelességeik vannak.
- Olyan szigorú ellenőrzési rendszert és olyan bírságolási összegeket kell bevezetnie, amelyek elrettentik a jogsértéstől a vállalkozásokat, továbbá amelyek kikényszerítik a szabályok betartását.
„Épp ez utóbbi, a hatósági ellenőrzés és a bírságolás az, ahol én nagy problémát látok” – mondta a szocialista politikus. Az internetes kereskedelem elterjedése magával hozza azokat a termékeket és szolgáltatásokat, melyek kamu csodaszereket, orvosilag nem bizonyított hatékonyságú készítményeket és kezeléseket hirdetnek. Ezek valójában hatástalanok, átverésen alapuló termékek és szolgáltatások. Ilyen esetekben a hatóság eltilthatja a jogsértéstől az adott vállalkozást, de a cég – adott esetben más néven – ugyanúgy folytatja tovább a működését.
„Dákó és golyók nélkül nem lehet biliárdozni” – fogalmazott a szocialista politikus. A fogyasztókat valóban védő szigorú szabályozást kell megalkotni, amely mellé elrettentő mértékű bírságokat kell rendelni. Mindezek felett pedig erősen őrködő, tettre kész hatóságra van szükség. „A kormány új fogyasztóvédelmi politikájának ebbe az irányba kell tartania, hogy a magyar emberek megfelelő és erős védelmet kapjanak!” – összegezte az MSZP álláspontját Gurmai Zita.