Amennyiben a Fidesz betartotta volna korábban tett ígéretét és a tatabányai vasútállomást akadálymentessé tették volna, akkor most nem kellene emberek tömegének lépcsőznie a vágányzár miatt. Gurmai Zita emlékeztetett, az 1-es számú vasúti fővonalon pályafelújítás zajlik, azonban a 32 milliárd forintos beruházást politikai nyomás miatt kapkodva kellett véghez vinni, így nem jutott figyelem érdemi fejlesztések beiktatására.
A 32 milliárd forintból nem jutott forrás a pályaudvaron valódi fejlesztések véghezvitelére, de a pályasebesség növelésére sem fog sor kerülni, annak ellenére, hogy Nyugat-Európában a 160 km/h-ás sebesség a megszokott. Az MSZP frakcióvezető-helyettese szerint ezért a pályafelújítást inkább karbantartásnak kellene nevezni, hiszen fejlesztések nem mentek végbe, csupán a korábbi elavult állapotot konzerválták.
A felújítások szükségessége azonban megkérdőjelezhetetlen, a tatabányai állomás is jól példázza ezt, hiszen itt csak – a szokásosnál hosszabb lépcsősoron feljutva – egy felüljárón lehet megközelíteni a vágányokat. Ez érthető módon az utazóközönség felháborodását is kiváltotta, hiszen az idősek, a kismamák, a nehéz csomagokkal utazók számára komoly nehézséget jelent a hosszú lépcsősorokon át eljutni a peronokhoz.
Az akadálymentesítés teljes hiánya azért is érthetetlen, hiszen két évvel ezelőtt több szakmai hírportál is arról számolt be, hogy félmilliárd forint értékben liftek kerülnek telepítésre. „Ennek ellenére a mai napig nem történt semmi az ügyben. Liftek azóta sincsenek, maradt a sokak számára megerőltető lépcsőzés” – emelte ki Gurmai Zita.
A vonallezárások pedig tovább súlyosbítják a problémát, hiszen a nemzetközi járatokon utazóknak is át kell itt szállni a vonatpótló autóbuszokra, a Bécsből és nyugatról érkezőknek tehát muszáj hosszadalmasan lépcsőzni ahhoz, hogy folytathassák útjukat.
A szocialista országgyűlési képviselő szerint tarthatatlan a jelenlegi állapot, ezért a 2024-es költségvetésről szóló törvényhez módosító javaslatot nyújtott be az akadálymentesítés érdekében. A hírek szerint erre a kormányzati szándék és építési engedély is volt, mégsem történt érdemi előrelépés az ügyben.
Gurmai Zita frakcióvezető-helyettes mindezekre tekintettel a következő kérdéseket tette fel az illetékes minisztereknek:
- Hogyan látja a tatabányai vasútállomás akadálymentesítésének esélyeit?
- Mikor helyezik üzembe a lifteket?