„Ez az új NAT azokat a problémákat, amelyek a mai közoktatásban vannak, amelyekkel a gyermekeink küzdenek, nem oldja meg, hiszen ez a világ nem arról szól, hogy magold be a lexikális ismeretet. Az lenne a kérdés, hogy válaszokat ad-e a Nemzeti Alaptanterv arra, hogy a XXI. században született gyermekek tudásbefogadása megfelelő-e. Ezt nem segíti elő, ráadásul szeptember 1-től a tanároknak olyan új tankönyvekből kéne tanítaniuk, amik még nem is léteznek” – foglalta össze Hiller István, hogy miért bevezethetetlen ősztől a módosított Nemzeti Alaptanterv.
„Sérülnek a gyermekek jogai” – mondta, majd arról beszélt, hogy a XXI. században miért kellene teljesen másnak lennie már a tanulás, a fejlődés módszertanának. „Teljesen átalakult a tudásátadás – tudásátvétel. A mai diákok, az Internet és egy teljesen új szimbólumrendszer világában, másképp szívják be már az ismerteteket, mint mi. Megtanít-e ez az új Nemzeti Alaptanterv arra, hogy döntsél információ és információ között, hogy a hihetetlen mennyiségű hír – és most nem csak politikai hírre gondolok – ami elér, abból ki tudd választani a lényegest. Akarja-e ez a nemzeti alaptanterv, hogy kritikus legyél? Nem, sőt még azt a szót is kivették, hogy „kritikus””.
Az oktatási szakpolitikus a megfelelő színvonalhoz szükséges szakmai konzultáció hiányáról is szólt: „Még a Pedagógus Kamara is – amely közel van a jelenlegi kormányzathoz – még a NAT megjelenése előtt kiadott egy közleményt, hogy ezt ne vezessék be.” Kiemelte továbbá, hogy folyik a Horthy korszak tisztára mosdatása, Kertész és Ottlik törlése az Alaptantervből, helyettük pedig a fasiszta és náci írók bevezetése.
Hiller ismertette, hogy az MSZP szerint mi lenne egy kormány legfontosabb oktatásügyi feladata és mi nem. „Azt a nézetet képviselem, hogy a politika a keretet, a terepet, a finanszírozást kell, hogy biztosítsa. Nem kellene viszont megmondania, egy tanárnak a szájába rágnia, hogy annak a huszonegy 11 éves magyar fiúnak és lánynak egyébként mit, hogyan [kellene tanulnia].”
A szocialista politikus kifejtette, amióta magyar Nemzeti Alaptanterv van, „Ez a leghidegebb, legridegebb és a legszájbarágósabb Nemzeti Alaptanterv”. Hangsúlyozta, „Olyan változás folyik a világban, amelyet, ha megértünk és ehhez alkalmaztatjuk a Nemzeti Alaptantervet, akkor segítjük gyermekeinket. Hogy ha nem, akkor azt gondoljuk egy 2010-ben született magyar kisfiúról vagy kislányról, hogy 1949-ben született, és úgy neveljük, mint az akkori diákokat. Ezért ezt az Alaptantervet nem tartom modernnek, megfelelőnek”.