Hiller István felszólalásában elmondta, kérdését az oktatást felügyelő államtitkárokhoz címzi, és ugyan ő maga is hisz az egész életen át tartó tanulásban, a kormány ezt egészen különös módon képzeli el. A tankerületek igazgatói ugyanis – sejthetően a minisztérium jóváhagyásával és számonkérésével – dolgozatot írattak az iskolaigazgatókkal. „Az iskolaigazgatók ott ültek a teremben, volt, akik tudták, miért jöttek, mások nem tudták, hogy mi vár rájuk, majd a tankerület igazgatója kiadta a dolgozatokat és három féle feladatot kellett teljesíteni” – fejtette ki a korábbi oktatási- és kultuszminiszter. Volt feleletválasztós, hiányzó szavak beírása, valamint esszé rész is, tette hozzá. A dolgozat témája a státusztörvény és annak alkalmazása volt.
Hiller István éppen ezért felszólalásában arra volt kíváncsi, milyen eredményeket értek el a vizsgáztatott iskolaigazgatók, akik megbecsült, tapasztalt szakemberek. Volt-e, aki elbukott a dolgozaton vagy csak „megfelelt – nem felelt meg” alapon kaptak értékelést az iskolák vezetői, valamint, hány iskolaigazgatónak kellett ezt a tesztet elvégezni? – firtatta a kérdéseket az MSZP választmányi elnöke.
Hiller István szerint amennyiben az iskolaigazgatókat vizsgáztathatja a Belügyminisztérium, akkor az országgyűlési képviselőknek is vizsgát kellene tenni az érvényben lévő törvényekből, csak ezt követően lehetne szólásra emelkedni. „Nagyon viccesnek tűnik, dehát nem az” – szögezte le.
Az iskolaigazgatók vizsgáztatásának körülményeit, okait és eredményeit az MSZP országgyűlési képviselője szerint az államtitkárságnak illene felülvizsgálni és kiértékelni, hiszen ez bizalmi aggályokat is felvet.