mszp.hu | Belföld
2023. július 02. 09:48

Hogyan változhatott át a közvagyon magánvagyonná Aligán?

Hogyan változhatott át a közvagyon magánvagyonná Aligán?
„A NER és a Fidesz rendszerében élve már hozzászokhattunk ahhoz, hogy a közpénz olykor elveszíti közpénz jellegét, és ugyanígy a közvagyon is bármikor magántulajdonná avanzsálhat. Ezúttal is egy olyan eset jutott tudomásunkra, ami esetlegesen megfelelhet az előbbieknek” – mondta Gurmai Zita, az MSZP frakcióvezető-helyettese, országgyűlési képviselője a vasárnapi sajtótájékoztatóján.
„A NER és a Fidesz rendszerében élve, már hozzászokhattunk ahhoz, hogy a közpénz olykor elveszíti közpénz jellegét, és ugyanígy a közvagyon is bármikor magántulajdonná avanzsálhat. Ezúttal is egy olyan eset jutott tudomásunkra, ami esetlegesen megfelelhet az előbbieknek” – mondta Gurmai Zita, az MSZP frakcióvezető-helyettese, országgyűlési képviselője a vasárnapi sajtótájékoztatóján.

Gurmai Zita írásbeli választ igénylő kérdést nyújtott be Lázár János, építési és közlekedési miniszternek, „Hogyan lett a kikötő és a móló állami tulajdonból magántulajdon Aligán?” – címmel.

Az Aliga Liget kikötő létesítésére vonatkozóan az illetékes szakhatóság, egy bizonyos Pro-Mot Hungária Ingatlanfejlesztő Kft. kérelmének adott helyt. A hatóság ekkor megállapította, hogy a különböző helyrajzi számokon lévő ingatlanok állami tulajdonban vannak.
 
„A vagyonkezelő a létesítési engedély birtokában az Aliga Liget területén – az egyébként közterületként és parti sétányként is – működő kikötőt elbontotta és helyére egy másik, kevesebb és kisebb hajók fogadására alkalmas kikötőt létesített és azt a bejáratnál kerítéssel lezárta. A fejlesztő az egyik mólót megnyitotta ugyan, de mivel az nem közterület, így a helyiek tartanak attól, hogy a kft a létesítményt bármikor lezárhatja” – ismertette az ügy részleteit az MSZP frakcióvezető-helyettese.
 
Egy vízjogi engedély kiadásának ügyében fény derült arra is, hogy a „vízi létesítmények” immáron az engedélyes tulajdonát képezik, tehát a korábban állami tulajdonban álló kikötő és móló helyén új vízi létesítmények épültek, amelyek azonban már nem közösségi, hanem magántulajdonban vannak.
 
„Éppen ezért feltételezhető, hogy a Turisztikai Alap támogatásával megvalósult beruházás következtében köztulajdon tűnt el, amivel felbecsülhetetlen értékű kár érte a magyar államot” – érvelt Gurmai Zita.
 
A fejlesztő a kikötő bérbeadásából évi 400 millió forintnál is több bevételre tesz szert, így tehát a beruházás költsége két éven belül megtérül.
 
Gurmai Zita ezért az alábbi három kérdést tette fel Lázár Jánosnak:
  1. Valóban megszűnt az állami tulajdonban álló kikötő és móló Aligán?
  2. Hogyan változhatott át a közvagyon magánvagyonná?
  3. Miért nem állami beruházásban valósult meg az említett kikötőfejlesztés?
 
„Bízom benne, hogy a kérdéseimre a miniszter úr kimerítő és megnyugtató válaszokkal tud szolgálni” – összegzett az MSZP frakcióvezető-helyettese.

Kapcsolódó párttagok