Belföld, Gazdaság, Külföld
2012. december 11. 16:37

Légiközlekedés: a hatékonyabb működést össze kell egyeztetni a munkavállalók védelmével

„Az Európai Parlamentnek olyan szabályozást kell kialakítania, amely egyszerre szolgálja az utasok kényelmét, a dolgozók biztonságát és az iparág versenyképességét” – mondta dr. Gurmai Zita európai parlamenti képviselő a repülőterekkel foglalkozó jogszabálycsomag plenáris vitájában, kedden, Strasbourgban.

„A javaslatcsomag elsődleges célja, hogy a repülés az utasok számára kényelmesebbé és olcsóbbá váljon. Ugyanakkor ez nem vezethet a munkakörülmények romlásához. Az európai reptereknek egyre növekvő versenyben kell helytállniuk, azonban a légi-közlekedési dolgozók szociális védelmét nem szabad feláldozni a légikikötők és légitársaságok versenyképességének oltárán” – hangsúlyozta Gurmai Zita. Az Európai Parlament által tárgyalt jogszabálycsomag a földi kiszolgálásról, az uniós repülőterekre alkalmazandó résidő-kiosztás egységes szabályairól, valamint zajvédelemmel összefüggő üzemeltetési korlátozások bevezetéséről tartalmaz rendelkezéseket.

Gurmai Zita elmondta: az EP szocialista-demokrata frakciója elutasítja a földi kiszolgálás további liberalizálását, mert a javaslat nem biztosít kellő védelmet a munkavállalók jogainak, miközben a korábbi liberalizációs intézkedések gyakran bérdömpinghez vezettek. „Európai szintű szociális párbeszédet követően, olyan szabályozást kell kidolgozni, amely nagyobb hangsúlyt helyez a szociális szempontokra” – fogalmazott a képviselő.

A javaslatcsomag további elemei hatékonyabbá tennék a fel- és leszállási résidők felhasználását, amelynek köszönhetően, a legforgalmasabb repülőtereken csökkenne a zsúfoltság, miközben – a meglévő kapacitás szintjének változatlanul tartásával – a környezetvédelmi szempontok is érvényesülnek. A fő változást a jelenleg hatályos, 1993-as szabályozáshoz képest az jelentené, hogy a légitársaságoknak lehetővé válna a résidőkkel való kereskedelem, ugyanakkor szankcióval sújtanák, ha egy társaság visszatartja a fel nem használt résidőit. A becslések szerint, a hatékonyabb szabályozás 2025-ig 62 ezer álláshely megteremtéséhez járulna hozzá, 5 milliárd euró összegű többletbevételt eredményezne, és évi 24 millióval több utas kiszolgálását tenné lehetővé.

A javaslatcsomag harmadik eleme a repülőterek közelében élő lakosság zajterhelésének csökkentésére – az üzemeltetési korlátozások bevezetését illetően – közös szabályokat állapítana meg.

A jogszabálytervezetekről szerdán szavaz az Európai Parlament.