Miket kérdeztünk volna?
- A július 1-el létrejött szakképzési centrumoknak a mai napig nincs SZMSZ-e, az iskolák tagintézmények lettek, az igazgatók tagintézmény-vezetők. Mi lesz az iskolai autonómiával?
- Az elmúlt években az iskolák eszközparkja amortizálódott, nincsenek új beszerzések, javításra, felújításra, karbantartásra nincs pénz. A szakképzési hozzájárulás sem jut el az iskolákhoz. Hol a pénz?
- Az iskolák átnevezése - szakközépiskola - szakgimnázium, szakiskola – a hazai hagyományoktól idegen, a valós funkciót elfedő nevek. A címtáblák átfestése felesleges, pazarló, megtévesztő, semmi köze a tényleges képzési feladathoz!
- A jelenleg 11. évfolyamon tanulók számára a szakmai érettségi vizsga követelményei még ma sem ismertek. Ez jogszabályellenes! Kötelező lesz emelt szinten érettségizni? Milyen részei lesznek a vizsgának? Írásbeli, szóbeli, gyakorlati? Mire jogosít a szakközépiskolai érettségi? Milyen irányban tanulhatnak tovább a szakközépiskolát végzettek?
- Még el sem készültek a jelenleg 11. évfolyamon tanulók szakmai érettségi követelményei, de a szakgimnáziumok számára már új szakmai érettségi követelményeket dolgoznak ki. Ezek OKJ szakképesítések lesznek. (Új OKJ?) Megnövelik a szakmai óraszámot? Ha igen mi lesz a NAT-tal?
- Ha nem, akkor 1100 óra szakmai alapozás milyen szakképesítést adhat? Új kerettantervet, új OKJ-t, esetleg új NAT-ot akarnak kidolgozni néhány hónap alatt?
- A szakiskolából alakuló szakközépiskolákban a heti 6 óra közismereti oktatáshoz 2 év alatt érettségi vizsgára történő felkészítést ígérnek. Ez a diákok és a szülők becsapása!
- Az MKIK nem tud gyakorlati képzőhelyeket biztosítani. Hol itt a duális képzés? A gazdaság szereplőinek többsége nem rendelkezik a gyakorlati oktatáshoz szükséges személyi és tárgyi feltételekkel.
- Pedagógus végzettség nélkül is lehet szakmai tantárgyakat tanítani. Ez a pedagógusszakma lenézése, a fiatalkorú diákok semmibe vétele!
A 2010-es kormányváltást követően a Fidesz megtörte a szakképzés területén meglévő több, mit húsz éves szakmai és politikai egyetértést. Megalapozatlan munkaerő-piaci megfontolásokra hivatkozva sorra változtatta meg a közoktatás, a szakképzés és a felnőttképzés jogi szabályozását, ezzel káoszt idézett elő az iskolákban és a felnőttképzés területén egyaránt.
A felelőtlen, dilettáns szakpolitikai döntések „eredményei” ma már kézzelfoghatók. A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal adatai szerint míg 2010-ben 203 ezer 542 fő szerzett államilag elismert OKJ végzettséget, addig 2014-ben – a kormány hazug sikerpropagandájának egyértelmű cáfolataként – már csak 138 ezer 549 embernek volt lehetősége szakmát szerezni. Az elmúlt négy év során bekövetkezett több mint 30%-os képzésszűkítés jól jellemzi a Fidesz-rezsim oktatási és képzési politikájának lényegét.
Azt a szándékot, hogy az iskoláinkból kikerülő fiatalok egyre nagyobb része legyen képzetlen, vagy alacsonyan képzett, nehezen mobilizálható, könnyen manipulálható és végletesen kiszolgáltatott, egyszer használatos, olcsó betanított munkás, oszt jó napot!
A szakképzésért felelős helyettes államtitkárnak más dolga volt szombaton. Hétfő óta persze tudjuk, hogy miért: főnőkét, Czomba Sándort öt éves ámokfutás után leváltották. Már csak egy kérés maradt: az utóda is hasonló hozzá nem értésről tesz majd tanúbizonyságot? Vagy találnak végre valakit, aki legalább a szakképzéshez ért?
MSZP Országos Pedagógus Tagozata