Az MSZP képviselője kiemelte, a változtatások számos embert érintenek. Az orvosi szakma nyíltan felháborodott az átalakítások miatt, míg az önkormányzatok meglepve figyelik azokat az intézkedéseket, amelyek figyelmen kívül hagyják az ő helyi tapasztalataikat és erőfeszítéseiket. Azonban a legnehezebb helyzetbe a budapesti lakosság kerül, különösen azok, akik a leginkább kiszolgáltatottak. Ők most az egyik legfontosabb jogukban szenvednek sérelmet, mégpedig az alapellátás elérhetőségéhez való jogban. Ez a jog a Semmelweis-program egyik alapvető eleme, amely biztosítja, hogy a betegek gyorsan és könnyen elérhessék háziorvosukat, amikor szükségük van rá, szögezte le Hiszékeny Dezső.
Felmerül a kérdés: hogyan tud az átlagos magyar munkavállaló - aki napközben dolgozik - találkozni a háziorvosával, ha az csak délután négyig érhető el? Ha a dolgozó magyarok érdekeit valóban figyelembe vennék, ez a helyzet nem állna elő. Az új rendszer, amely október elsejétől lép életbe, számos újítást hoz: új elérhetőségeket, helyszíneket, időpontokat, orvosokat és eljárásokat. Ez a változás több százezer embert érint. De vajon az érintettek mennyire vannak tisztában az új szabályokkal? Vajon mennyire ismerik a budapestiek az új ügyeleti rendszert és az éjszakai közlekedési lehetőségeket az ügyeleti pontokra? Sorolta a rendszer átalakítása miatt felmerülő kérdéseket a szocialista politikus.
A felmérések szerint tízből hét ember nem tudja, hogy vészhelyzetben milyen telefonszámot hívjon. A 1830-as hívószámot sokan még mindig nem ismerik. Az ügyeleti pontokat és az odavezető éjszakai közlekedési lehetőségeket pedig még kevesebben tudják. Képzeljük el a helyzetet: éjszaka, stresszhelyzetben, egy beteg gyerekkel a karjukban, hova forduljanak segítségért az emberek? Tette fel a kérdést Hiszékeny Dezső. Hozzátette, az új rendszer bevezetését sokan előkészítetlennek tartják, és félő, hogy emberi életek múlhatnak ezen az intézkedésen.
Az egészséghez való jog mindenkit megillet, és az egészségügyi rendszer egy olyan közszolgáltatás, amelyet az adófizetők pénzéből a lehető legmagasabb színvonalon kellene nyújtani minden állampolgár számára. A fenti aggályok alapján számos kérdés merül fel. Hiszékeny Dezső ezért a következő kérdéseket tette fel interpellációja végén az egészségügyért is felelős Pintér Sándor belügyminiszternek:
- Hogyan biztosítják, hogy a munkaideje után is mindenki az eddig megszokott rendben juthasson el háziorvosához?
- Mit tesznek azért, hogy valamennyi érintett tisztában legyen az új ismeretekkel?