A mellékvonalak leállítását az alacsony kihasználtsággal indokolják, azonban ezt a régóta elmaradt infrastruktúra-fejlesztés váltotta ki. Az emberek használnák, ha használható lenne, azonban sokszor elavult, az utasoknak sérülést okozó, rendszeresen lerobbanó mozdonyok járnak ezeken a pályákon, ez pedig érthető módon nem ösztönzi az embereket a vasút használatára.
A mellékvonalak elsorvasztása súlyos csapás a vidéki Magyarországnak. Orbán Viktor és kormánya ígérete ellenére csak részben nyitotta újra a gazdasági válság miatt bezárásra került vasútvonalakat. Helyette „alibimenetrendet” vezettek be, azonban a napi 1-2 vonatpár nem csábító az utasoknak, így egyre többen pártoltak el az évek alatt a vasúti közlekedéstől.
Az elmúlt 13 évben az egymás követő Orbán-kormányok semmilyen érdemi fejlesztést nem hajtottak végre a mellékvonalakon, pedig jelenleg Lázár Jánosnak külön minisztériuma van a közlekedés fejlesztésére.
Az MSZP szerint alapjaiban kellene megreformálni a hazai kötöttpályás közlekedést, mivel ez egy fenntartható és környezetbarát közlekedési forma. Az új járművek beszerzése mellett a pályafelújításokra és annak karbantartására is kellene költeni és évekre előre tervezetten, ütemesen, átfogóan fejleszteni a magyar vasutat, hiszen ezen a téren is sok évtizedes lemaradásban vagyunk Nyugat-Európához képest.
Varga László, az MSZP elnökhelyettese