mszp.hu | Belföld | Oktatás
2020. június 07. 12:31

Ötpontos oktatási javaslatcsomagot mutatott be az MSZP

Ötpontos oktatási javaslatcsomagot mutatott be az MSZP
„Laptopprogram, 9 évfolyamos iskola, modern idegennyelvi oktatás, korszerű szakképzés és a jelen kihívásaira megfelelő választ adó nemzeti alaptanterv - ez a magyar közoktatás újjáépítésének útja” – jelentette ki Hiller István, az MSZP oktatáspolitikusa vasárnapi sajtótájékoztatóján, ahol a rendkívüli tanév végén járva köszöntötte a pedagógusokat.

Hiller a Magyar Szocialista Párt nevében megköszönte a pedagógusoknak, hogy kitűnően megoldották a veszélyhelyzet jelentett „egészen egyedi kihívást”, a kreatív, új ötleteiket és megoldásaikat az oktatás folytonossága érdekében.

„Biztos vagyok benne, hogy az egész ország így gondolja. (…)  Büszkék vagyunk önökre” – mondta, kiemelve: ellenzéki pártok, szakszervezetek, szakmai és civil szervezetek közös nyilatkozatukban ugyancsak köszönetüket fejezték ki.

A szülők, nagyszülők segítségét is megköszönve a rendkívüli helyzet során, rámutatott: a helyzet felnőttek millióit döbbenthette rá, mekkora a diákok leterheltsége, és mennyire nincsen rendben az „őrjítő ellentmondás” az internetes oktatás és az elsajátítandó anyag milyensége között.

A járvány okozta károk miatt – hogy rengeteg ember vesztette el a munkáját, sokaknak egyáltalán nincs jövedelme és sokan kerültek nagyon nehéz helyzetbe – újra kell építeni az országot, ezen belül az oktatást – jelentette ki.

Bemutatta az MSZP javaslatcsomagját, melyet, mint mondta, sok megbeszélés után, sok szakértő véleményének bevonásával készített el a párt, s amely alkalmas arra, hogy „ezt ami országunkat és ezen belül a mi oktatási rendszerünket újra építsük”.

Mert „nélkülözhetetlen, hogy (…) igazságos és megvalósítható módon hajtsuk végre mindazt, ami egyébként szükséges. Azért, hogy egy jobban működő, modern és szolidáris Magyarországunk legyen”.

Ennek első pontja, hogy az új Nemzeti Alaptantervet ne vezessék be jelenlegi formájában, mert az a korábbinál még több tananyagot ír elő, de kevesebb óraszámmal – így még kevésbé lesz befogadható a diákok számára.

„Azt akarjuk, hogy ezt vonják vissza, a tapasztalatok birtokában dolgozzák át, bocsássák szakmai vitára és csak ezek után vezessék be” – mondta.

Másodszor, „fájdalmas tapasztalata” volt a járványnak, hogy sok diákhoz nem jutott el az online oktatás. Ezért azt javasolják, hogy a költségvetés biztosítson forrásokat egy nagyarányú közoktatási laptopprogramra.

„Laptopot minden magyar diáknak! Mindenkinek! A szegényebbeknek is, sőt, főként őnekik, (…)  mert biztosítani kell tudáshoz való hozzáférés egyenlő esélyét!” – jelentette ki.

Harmadszor, a 9 évfolyamos általános iskolai képzés mellett tette le a garast, mert az több időt hagyna a diákoknak az alapkészségek elsajátítására és megszilárdítására.

„Nem arról van tehát szó, hogy azt a tananyagmennyiséget, amelyet eddig nyolc év alatt sajátítottak el, most kilenc részre osszuk, hanem arra, hogy a hagyományos értelemben vett alsó tagozatot erősítsük meg egy új évfolyammal, hogy az írás, olvasás, számolás, szövegértés, digitális alapismeretek befogadására több idő jusson” – magyarázta.

Negyedik javaslatuk az idegennyelvi nulladik évfolyam visszavezetése. Mint mondta, amíg ez létezett, az eredményeként két egymást követő évben közel húszezer diák tett a közoktatásból sikeres közép- és felsőfokú nyelvvizsgát, „azán szétverték”.

Holott ha a piacon kell megfizetni a munkaerőpiac által már zömmel megkövetelt idegennyelvi tudást, az sok százezer forintba kerül. Akiknek erre nincs pénze, „azok ismét hátrányba kerülnek, és ez alapvetően igazságtalan” – mondta az MSZP országgyűlési képviselője, volt oktatási és kulturális minisztere.

Az MSZP ötödik oktatási javaslata a szakképzés újraépítése, mert nem betanított munkásokra vagy inasképzésre van szükség.

Ezért a jelenlegi állapottal ellentétben el kell érni a közismereti és a gyakorlati tárgyak közötti megfelelő arányt, a közismereti tárgyak arányának növelésével.

Hiller felhívta a figyelmet: a napokban tárgyalja a Parlament a jövő évi költségvetést, itt dől el, hogy az „a cserbenhagyás, a lemaradás költségvetése lesz”, vagy be tudják építeni a járvány kényszer hozta, de mégis a változtatás lehetőségét rejtő tapasztalatait.

„Erre az átalakításra tettünk, teszünk társaimmal együtt javaslatot.

Kérjük, támogassák önök is” – zárta szavait.

Pedagógusnap 2021

2021-06-06 11:00

Kapcsolódó párttagok