papa-ma.hu
2011. június 11. 16:52

Pedagógusproblémák a szakszervezetek szemével

Bocsor István, hajdani pápai tudós pedagógus emléktáblájának megkoszorúzásával kezdte pénteki rendezvényét a Petőfi Asztaltársaság, majd a Pedagógus Művelődési Házban folytatódott a program. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének Országos elnöke előadása előtt Kerecsényi Zoltán azt a rögtönzött tárlatot ajánlotta a megjelentek figyelmébe, melyet az összegyűjtött Petőfi emlékekből állítottak össze a rendezvényre az asztaltársaság ügyvivői. A társaság a jövőben is várja a Petőfihez és az 1848-as eseményekhez kapcsolódó emlékeket, melyeket a tervezett Petőfi emlékházban kívánnak elhelyezni.


A Petőfi Asztaltársaság rendezvénye - a pedagógusnaphoz kapcsolódva – a pedagógusokról szólt, ám ezúttal nem e nehéz pálya szépségeiről, hanem a pedagógus társadalom nehézségeiről. Galló Istvánné, az öt pedagógus szakszervezet egyikének elnöke, úgy fogalmazott, vendéglátói nehéz helyzetbe hozták, hiszen a pedagógus életpálya modellel és a közoktatás várható változásaival kapcsolatban kérték előadás tartására.

- Létezik egy közoktatási törvény koncepció és egy pedagógus életpálya modell – ezt a pedagógus kollégák bizonyára ismerik-, azonban ezt május elején átírta az élet abban a tekintetben, hogy új irányítás- és finanszírozási elmélet mentén dolgozzák át. Arra gondolok, hogy államosítani kívánja a jelenlegi kormány a közoktatási intézményeket, a pedagógusok állami alkalmazottá fognak válni, meg fogják emelni a pedagógusok óraszámát. És nem úgy, ahogy a közvélemény hallja – 26 vagy 28 órára - hanem kötelező benntartózkodást írnak elő számukra, amely azt jelenti, hogy 32 órában az intézményvezető mindenféle pedagógiai munkára kötelezően megbízhatja a kollégát és állami alkalmazottként ezt ellenszolgáltatás nélkül vállalni kell.

Az elnökasszony arról is szólt, lényeges kérdés a központi bérfinanszírozás is, ami – ha a finanszírozás egy része nem az önkormányzat hatáskörébe tartozik – központi létszámgazdálkodást is jelent. Galló Istvánné hangsúlyozta, ezeket az irányelveket ismerik, de leírt dokumentumokat nem kaptak még ez ügyben. Ugynakkor az, hogy nem az önkormányzat lesz az oktatási intézmények fenntartója, hogy a pedagógusok állami alkalmazottak lesznek, hogy megemelik a kötelező benntartózkodási időt – a szakszervezet szakértőinek számításai szerint – harminc-negyvenezer pedagógus elbocsátását fogja jelenteni a jelenlegi 170 ezres létszámból, és nagyarányú intézménybezárást von maga után – véli az előadó.

-Senki nem cáfolta meg eddig, hogy mindez nem így lesz. Márpedig a jelenleg foglalkoztatott pedagógus létszám és a közoktatásban résztvevő gyermekek száma nem indokolja a nagyarányú pedagógus elbocsátást – tette hozzá. Az elnökasszony azt is sajnálatosnak nevezte, hogy egyelőre csak a sajtóból értesülnek a tervezetekről és semmiféle dokumentumot nem bocsátottak rendelkezésükre a tervezett változásokról. A szakszervezetek alternatívát akkor tudnak kidolgozni, ha látják az eredeti elképzeléseket. Az önkormányzatok között sincs e kérdésben nyugvópont, hiszen vannak olyan önkormányzatok, melyek továbbra is szívesen maradnának fenntartói a közoktatási intézményeknek, vannak, amelyek ragaszkodnak hozzá, a kistelepülések egy része pedig ezt a terhet le akarja tenni a válláról.

-Bárhogy is csűrjük-csavarjuk, a közoktatásba pénzt kellene betenni – fogalmazott a szakszervezeti elnök, hozzátéve – reformokat csinálni, minőségi javulást várni a közoktatástól nem lehet anélkül, hogy pénzt tegyenek bele. Mi pedig azt látjuk, hogy jelentős forráselvonásra készül a kormány.

Galló Istvánné szerint a közoktatás kérdése nem csak a pedagógusok problémája, hiszen a most hozott döntések az egész társadalmat érinteni fogják öt-tíz év múlva. A pedagógusok azt várják, hogy e nehéz gazdasági helyzetben az oktatás élvezzen prioritást, a döntéshozók másfajta szemlélettel közelítsenek az oktatáshoz, és ne csak egy kiadási tételnek tekintsék a költségvetésben, hanem olyan befektetésnek, ami biztosan meg fog térülni. Öt pedagógus szakszervezet már létrehozott egy sztrájkelőkészítő bizottságot, de elsősorban tárgyalni szeretnének a döntéshozókkal az elképzelésekről.

HuHa

fotó:Joszen