Népszava
2012. június 22. 10:41

Reklámozás barátok közt

A tavalyi nemzeti konzultációnál "bevált" I.M.G. Inter Media Group Kft. végzi a most zajló újabb állami levelezgetés népszerűsítését. A 308 millió forintból több, Simicska Lajoshoz köthető felületen, így a BKV járművein, a Mahir oszlopain és óriásplakátokon is hirdetik a gazdasági témájú konzultációt, de jutott sajtóhirdetésre is - például a Magyar Nemzetben.

Több, mint 300 millió forintért bátorítja a kormány az állampolgárokat, hogy augusztus 20-ig minél többen nyilvánítsanak véleményt az új nemzeti konzultáció 16, gazdasági témájú kérdésében. Ehhez a győzködés szinte minden formáját bevetik: válaszadásra buzdítanak óriásplakátokon, hirdetőoszlopokon, járműreklámokon és újsághirdetésekben is. A pénz nem számít: a gazdasági konzultáció pénzügyi fedezetére a rendkívüli tartalékból 976 millió forintot csoportosított át a kormány. Bár ennél végül kevesebbe kerül majd az akció, mert a most vasárnapig 8,2 millió választóhoz eljuttatott kéretlen levelek Szijjártó Péter korábbi állítása szerint darabonként csak 105 forintba kerülnek, ami összesen "csak" 861 millió.

A költségek jelentős része, 308 millió forint megy el a kampányra, már ha az átcsoportosított összegből finanszírozzák a hirdetéseket, ami azonban nem egyértelmű - derítette ki lapunk. Bár a kormányzati konzultációért a fideszes Nyitrai Zsolt személyében külön miniszterelnöki biztos felel, a már országszerte látható hirdetések költségeit firtató kérdésünkre mégsem tőle, hanem Orbán Viktor sajtófőnökétől kaptunk végül választ. Havasi Bertalan helyettes államtitkár közlése szerint a "lakossági tájékoztatásra a Miniszterelnökség szerződött az I.M.G. - Inter Media Group nevű céggel, amely 308,5 millió forintért végzi ezt a munkát, egy korábban, közbeszerzés alapján kötött keretszerződésnek megfelelően".

A kft.-vel egyébként a Miniszterelnökség 800 millió forintos keretszerződést kötött, hogy a társaság az összeg nagy részét - jutaléka levonása után - rádiós- és tévés reklámokra, újság- és köztéri hirdetésekre költse. A szerződés azt is előírja, milyen szavakat használjanak a reklámokban: "A kormány arculatát erősítendő továbbra is használni kell a már bejáratott, a jobboldalhoz kötődő olyan kifejezéseket, mint nemzet, haza erkölcs, felelősség, józan ész". Ez a keretszerződés tartalmazza a sorrendben negyedik nemzeti konzultáció reklámköltéseit is, ami nem meglepő azután, hogy ugyanezzel a céggel tavaly a szociális konzultációra is szerződött a Miniszterelnökség.

Az I.M.G.-vel már tavaly is csaknem egymilliárd forint keretösszegre kötött szerződéseket médiavásárlásra a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, 272 millióért pedig a közigazgatási tárca. A cég 180 milliót költhetett ősszel a népszámlálás népszerűsítésére is. Az I.M.G. e célra a Fidesz korábbi gazdasági vezetője, a volt APEH-elnök, Simicska ­Lajos irányította Mahir Zrt. résztulajdonában álló Mahir Cityposter Kft. reklámhordozóin is vásárolt felületet. Az új nemzeti konzultáció hirdetései ugyanott, továbbá a Simicska-házaspár és üzlettársuk, Nyerges Zsolt valamint - Pro Aurum Zrt. nevű cégén keresztül - egy másik Fidesz-közeli üzletember, Töröcskei István tulajdonában álló Publimont Kft. óriásplakátjain is megjelennek.

Népszerűsítik a konzultációt a BKV járművein is. Az ottani hirdetési felületek hasznosítására a BKV - egy sikertelen közbeszerzés miatt - még mindig a Peron Reklám Kft.-vel áll szerződésben. Az utóbbi cégben résztulajdonos ESMA Zrt. konzorciális partnere pedig a Publimont, amely a tavalyi év után tulajdonosainak egymilliárdos osztalékot fizetett. Jutott a 308 millióból egész oldalas hirdetésre is a Magyar Nemzetben is - az újság kiadójában szintén tulajdonos a Pro Aurum Zrt.

Érdekesség, hogy a hirdetési piacon érdekelt Nyerges Zsolt állatorvos végzettségű testvére, Nyerges Attila politikai főtanácsadóként segíti Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter munkáját. Németh Lászlóné pedig az első Orbán-kormány idején került az állami Magyar Fejlesztési Bankba (MFB) igazgatónak, amikor a pénzintézet elnök-vezérigazgatója Patonai Péter volt. Patonai ma az I.M.G.-t irányítja és résztulajdonos is a nemzeti konzultációt hirdető vállalkozásban. Az I.M.G. történetének egyik sötét foltja egyébként, hogy az elődeit "offshorozó" Orbán-kormány idején, 2010-ben úgy kötött a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szerződést az I.M.G.-vel, hogy a társaság tulajdonosai között egy, az ideális off-shore helyszínként ismert amerikai Delaware államban bejegyzett cég is volt.

Kecskére a káposztát?

Az új nemzeti konzultáció adatait ugyanaz az állami szerv, - a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) - kezeli, mint amelyik a tavalyi szociális témájú levelezését is. Utóbbi adatkezelésének jogszerűségét egy éve heves viták kísérik. Jóri András volt adatvédelmi biztos szerint tartalmi és eljárásjogi szempontból is kifogásolható, ezért jogsértő, hogy a tavalyi konzultáció jogszerűsége ügyében Péterfalvi Attila új - épp Jóri korábbi állásfoglalását felülíró - határozatot hozott a napokban.

A KEK KH-hoz visszajuttatott kérdőívek adatkezelését tavaly még ombudsmanként Jóri jogsértőnek találta és határozatot is hozott az 1,1 millió levél megsemmisítéséről. Ám ezt a hivatal nem hajtotta végre. Sőt, az ezt erősítő bírósági döntés ellenére nem is fogja, mert az időközben posztjáról elmozdított Jóri feladatait átvevő, az új adatvédelmi hivatal, a NAIH élére kinevezett Péterfalvi határozata az eredeti döntést "felülírta".

A régi határozatban Jóri a személyes adatok megsemmisítének elrendelése mellett megtiltotta például a hivatalnak a Nemzeti Konzultációs Nyilvántartás létrehozását is. Utóbbi azért lényeges, mert a szociális konzultációt az ellenzéki pártok részéről az a kifogás érte, hogy célja nem más, mint a Fidesz "Kubatov-listájának" frissítése. Péterfalvi módosító határozata szerint az 1,1 millió személyes adatból csak azokét kell megsemmisíteni, akik aláírásukkal nem járultak hozzá adataik további kezeléséhez - ők voltak kevesebben.

Lengyel Tibor /

http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=562725