mszp.hu | Belföld
2020. augusztus 26. 22:25

Teljes bizonytalanságban az iskolák: az MSZP megtette legfontosabb javaslatait

Teljes bizonytalanságban az iskolák: az MSZP megtette legfontosabb javaslatait
A kormány láthatóan semmit nem tett érdemben azért, hogy hat nap múlva valóban biztonsággal indulhasson meg a tanulás. Az MSZP szerint legalább három terület problémáit haladéktalanul meg kellene oldani – erről tartott online sajtótájékoztatót Kunhalmi Ágnes, az MSZP oktatási szakpolitikusa szerdán délután.

Nem volt egy sikertörténet a magyar oktatás a tanév végére: a pedagógusok nem kapták meg a kormánytól várt, alapvető módszertani segítséget, sem elég pénzt, sokan maradtak le eszközhiány miatt, és még a digitális eszközökhöz hozzáférők sem kapták meg az elvárható színvonalú oktatást. Sajnálatos módon ugyanitt tartunk hat nappal az iskolakezdés előtt, ezért az MSZP három javaslatot is tesz, amelyek a problémák közepette is biztosítanák a legjobb iskolakezdést a lehetőségekhez képest, jelentette be Kunhalmi Ágnes.

„A miniszterelnöknek is el kellett ismernie, hogy rengeteg gyerek lemorzsolódott – a tanulók 15-20%-a a kormány által elismert 10%-kal szemben. (…) Nagyon bizonytalan az oktatási kormányzat abban, hogy mit is kéne csinálni. A járványügyi protokollok hiányosak, használhatatlanok, betarthatatlanok, nincsenek meg a technikai és tartalmi fejlesztések, amelyeket végre kellett volna hajtani. Nem fordulhat elő még egyszer, hogy az iskolákban a pedagógusok saját zsebből fizetik a többletköltségeket, az internetet, úgy, hogy semmilyen plusz béremelést nem kapnak és még csak nem is hajlandó meghallani őket a kormányzat” – mondta az MSZP társelnöki székének várományosa, majd ismertette az MSZP 3 javaslatát.

Kunhalmi elmondta, egy általuk tisztességesnek tartott kormánynak azt javasolnák, hogy a minimálbérhez kezdjék el kötni a pedagógusok bérét, mivel az a bizonyos vetítési alapjuk, ahonnan a béreik indulnak, 2014 óta nem változott. „Ma egy pedagógus gyakornoknak mindösszesen bruttó 210.600 forint a fizetése, míg egy 3-5 éve pályán lévő főiskolát végzettnek csak bruttó 219.000. (…) Nagyon sokan otthagyják a pályát, főleg az első öt évben irtóztató a lemorzsolódás, és nem jelentkeznek elegen pedagógusnak. A béremelés szükséges, de nem elégséges feltétel ahhoz, hogy vonzóvá tegyék ezt a pályát: értelmezhetőnek kell lenni a társadalomban, hogy miért érdemes pedagógusnak menni. Ráadásul a szakmunkás minimálbér még mindig magasabb, de ha akár csak az abszolút minimálbérhez kötnék a pedagógusok bérét, már az is hatalmas dolog lenne”.

Javasolta továbbá, hogy semmiképpen se vezessék be a frissített nemzeti alaptantervet a kialakult helyzetben. „Most semmiképp. Ha egy jó nemzeti alaptanterv lenne, amely az ösztönzésre, a segítségre alapul, még akkor is kockázatosnak tartanánk most, hát még így, hogy plusz terheket ró majd a pedagógusokra. Felejtsék most el ezt a NAT-ot, nem ez a legfontosabb most”!

Harmadikként, a szocialista politikus kiemelte, mindenképpen nagyon fontos a járványügyi kockázat csökkentése. „A folyosókon mindenhol legyen megfelelő fertőtlenítőszer, és mindenképpen el kellene látni az intézményeket maszkokkal is, noha ez nem kötelező és kényelmetlen, de ne legyen az probléma, hogy adott esetben a szegényebb családok nem tudják megvenni. Legyen az iskolának jó pár csomag maszkja és mozgástere, hogyha szükségesnek látják, akkor bizonyos gyerekeknek odaadják, valamint legyen az intézményekben a biztonság érdekében hőmérő is. Ha valakinél felmerül a gyanú, akkor legyen meg a lehetőség arra, hogy megmérjék a lázát. A takarító személyzet is nagyon fontos, biztosítását pedig állnia kell a KLIKK-nek” – összegezte Kunhalmi a pénzügyi, módszertani és egészségügyi javaslatokat.

„Ha ebben az országban jachtozásra van pénz, akkor kell, hogy legyen az iskolákra és a pedagógusokra is” – mutatott rá.
Végezetül hangsúlyozta a személyes oktatás, személyes tanulás szerepét és a módszert, amivel növelni lehet az esélyt, hogy legalább a hibridoktatás biztosítható legyen a következő tanévben is. „A maszk hordása folyamatos vita tárgya, ám a most rendelkezésünkre álló információk szerint, hordásával minimálisra lehet csökkenteni annak kockázatát, hogy újra, kizárólag csak a digitális oktatásra kelljen átállni. (…) A második járványhullám esetén ugyanis mi nem javasoljuk első körben a pusztán digitális oktatásra való átállást, mert az oktatási kormányzat ennyi hibája és késlekedése mellett ez megoldhatatlan”.

Kapcsolódó párttagok