Molnár írásban kereste meg az ellenzéki pártok frakcióvezetőit, önkormányzati szövetségeket és parlamenten kívüli pártokat támogatásért, ugyanakkor az MSZP aktivistái szórólapokat osztanak és aláírásgyűjtést kezdenek az interneten, benzinkutaknál, bevásárlóközpontoknál. Szeretnék, ha országszerte minél többen csatlakoznának a kezdeményezéshez.
„Százmilliárdokról beszélünk, amelyek most lówellnessre, stadionépítésre, kormányzati kommunikációra és kisvasútra vannak elköltve” – mondta Molnár.
A javaslat jelentősen növelné az önkormányzatok útfelújításra költhető forrásait: az üzemanyagár jövedéki adótartalmának egyharmadát irányítaná egy olyan útalapba, amit az önkormányzatok tudnak felhasználni a területükön lévő utak arányában.
„Akárhányszor elmegyünk tankolni mi, autósok, (…) a számla felét, azt adóként fizetjük be a magyar kormánynak úgy, hogy ebből a pénzből nulla forint kerül ma vissza utak, hidak és felüljárók felújítására” – mutatott rá Tüttő, kiemelve: a jövedéki adóról beszélnek, az áfát már nem is említették.
Azt mondta: akkor voltak megfelelő útfelújítások – nem ennek a kormánynak az idejében – , amikor a kormányzat minden önkormányzat által útfelújításra költött forint mellé odatett egy másik forintot. Kiemelte: Budapesten az elmúlt kilenc évben feleannyi utat újítottak fel, mint az azt megelőző 10 évben.
Igazságtalannak nevezte, hogy az önkormányzatok területén keletkező üzemanyagadó-bevételt azok nem használhatják útfelújításra. „Nem azért rosszak az utak, mert a Fővárosi Önkormányzat (…) nem akarja ezeket felújítani” – mondta Budapestről, hozzátéve: évről évre gyorsuló ütemben növekszik az az adósság, ami az utak és hidak romló állapota miatt keletkezik, amiről nem is szoktak beszélni.
Az MSZP javaslata egyébként idomul a kormány azon javaslatához, amely előírná, mire kell az önkormányzatoknak az iparűzési adóbevételt fordítani – emelte ki Tüttő. Budapesten, ha „az utak és a hidak nem lesznek normális állapotban, akkor itt se világbajnokságot, se Olimpiát nem lehet majd rendezni, maximum egy off-road versenyt nemzetközi szinten” – tette hozzá.
Elmondta: a Fővárosi Önkormányzat 1310 kilométer, azaz közel 12 millió négyzetméter utat tart fönt, ebből 3,3 millió négyzetméter van nagyon rossz állapotban. Évente 100 kilométernyit kellene felújítani, de az elmúlt években a felújítás épphogy elérte a 20 kilométert. Ez „közös adósság” – mondta.
Molnár reményét fejezte ki, hogy minél többen, köztük kormánypárti szavazók is aláírják a javaslatot támogató íveket, hiszen az utak, mint mondta, az alapvető közlekedés eszközei.
„Botrányosnak” és „felháborítónak” nevezte, hogy a kormány nem ad forrást az önkormányzatoknak utakra, hanem a pénz „egy feneketlen kalapba kerül be”, azt meg egyenesen „elképesztőnek” és „vérlázítónak” minősítette, hogy Budapesten csupán néhány milliárd forint marad „ügyes gazdálkodásra”, amit a városvezetés felújításra fordíthat.