mszp.hu | Belföld
2020. január 23. 23:48

Több pénzt a dolgozóknak és értelmes átszervezést a MÁV-nál és a Volánnál!

Több pénzt a dolgozóknak és értelmes átszervezést a MÁV-nál és a Volánnál!
Az MSZP azt szeretné, ha több pénz maradna a magyar munkavállalóknál, és az Európai Unióban közös szabályozás lenne a minimálbér kiszámítására - mondta Szakács László, az MSZP elnökhelyettese az ATV Start című műsorában csütörtökön, ahol a MÁV és a Volán átszervezéséről is kérdezték.
Csökkenteni kellene a kis- és középvállalkozások adóterheit és az adók számát, így több pénzt hagyni a vállalkozásoknál és a dolgozóknál.
 
„Mi baloldali pártként nyilvánvalóan a dolgozóknál szeretnénk látni a több pénzt azzal együtt, hogy jól funkcionáló kis- és középvállalkozások legyenek” – mondta, hozzátéve: attól nem nő az ország versenyképessége, hogy kizsigerelik és alulfizetik a munkavállalókat.
 
Az MSZP társadalmi vitát indított az európai minimálbérről. A mostani bruttó 161 000 forint helyett 200 000 forint már biztosíthatna valamilyen kiszámíthatóságot, hiszen a régió országaiban magasabb a minimálbér a magyarnál, és mégis versenyképesebbek – mondta.
 
Versenyképességben csak Románia és Bulgária van mögöttünk, „tehát akkor valószínűleg az az út a helyes, ahol megfizetik, megbecsülik a munkavállalót. Akkor nem lesz munkaerőhiány, akkor lesz megfelelő képzés és a megfelelően képzett emberek szeretnének majd Magyarországon dolgozni”.
 
A MÁV-nál és a Volánnál például 15%-kal maradnak el az átlagbérek a magyar átlagtól. A kormánynak az állami cégeknél kellene kezdeni a felzárkóztatást.
 
A két vállalat átszervezési és – állítólag napirenden nem lévő - összevonási terveiről azt mondta: itt az elmúlt időben „már minden volt”, most már ötödik alkalommal kezdik valamilyen szinten átalakítani ezek működését.
 
Az átszervezésnek csak úgy lenne értelme, ha a két tömegközlekedési vállalat nem versengene egymással ugyanazon a piacon, hanem kiegészítené egymás szolgáltatásait – például a buszpályaudvar nem a vasúti megállótól távol lenne. Így az utasok, de valószínűleg a dolgozók is jobban járnának.
 
Maga a kormány is elismeri előterjesztésében, hogy csak a vonatok 87%-a tud egyáltalán időben elindulni, pedig 10 éve volt eddig a korszerűsítésre.
 
Most mindkét vállalat a saját lobbiérdekeiért küzd, a kormány pedig úgy tervezi megoldani a problémát, hogy a két rosszul működő, sokmilliárdos veszteséget termelő – de a saját fizetését azért felvevő - menedzsment tetejére tesz egy harmadikat.
 
Szakácsot kérdezték az ellenzék közös győri polgármesterjelöltje, Pollreisz Balázs vasárnapi választási esélyeiről.
 
Azt mondta, mindenki buzdítsa a győrieket, hogy Pollreiszre szavazzanak, ha tiszta, nem a „Borkai-hálóban vergődő” Győrt szeretnének, folyamatban lévő büntetőeljárásokkal. A Borkai-érának vége kell, hogy legyen; helyette átlátható közéletre, egy helyett több lábon álló gazdaságra és a zöldterületek megőrzésére van szükség.