Az elmúlt években számtalanszor került szóba a vasúti közlekedés problémája, megoldás azonban nem született. A kormány nem finanszírozta megfelelően az ágazatot, nem fejlesztette a járműparkot sem. Az utóbbi időszak legkomolyabb híre a tarifareform volt, mely sok utasnak olcsóbbá tette ugyan a közlekedést, a MÁV-nak azonban nagyon komoly bevételkiesést jelent, melyet valamilyen módon pótolni kellene. Ha ez nem történik meg, újabb tízmilliárdok fognak hiányozni a szektorból. Hiába lett tehát olcsóbb a szolgáltatás, ha a színvonal tovább csökken.
A MÁV és a Volánbusz 2020-as összevonása a közlekedés színvonalának javításáért ment végbe, valódi fejlesztések mégsem történtek. A közösségi közlekedés alulfinanszírozottságát jól mutatja, hogy jelenleg épp létszámstopot rendeltek el, csak különösen indokolt esetben lehet új munkaerőt felvenni, pedig szükség lenne rájuk, csakúgy, mint a bérfejlesztésekre.
Az elavult infrastruktúra, a folyamatosan növekedő menetidő, a bezárt vasúti vonalak és az évtizedek óta közlekedő járművek mind a problémák súlyosságát mutatják. A HÉV-kötelékében vannak például 60 évnél öregebb járművek is, a MÁV problémásságát pedig jól tükrözi, a tavalyi évben összességében több mint 3 millió percet késtek a vonatok, úgy, hogy ebbe a 6 percnél kisebb csúszások bele sem számítanak. Ezt járműhibák, sorompó üzemzavarok, lassújelek és egyéb más problémák idézik elő. Ezen gondokat megfelelő finanszírozással lehetne megoldani, vagy legalább csillapítani a helyzet súlyosságát.
A fejlesztések helyett a kormány azonban lemond a járműbeszerzésekről, több mint 100 villanymozdonyt és motorvonatot szerezhetett volna be az állam, valamint használt járművekhez is hozzájuthatott volna jó áron. A kormány hozzáállását jól mutatja, érvényes eljárásoktól is elálltak.
A legfrissebb hírek szerint a magyar kormány részvételével egy magyar cég megvásárolná a spanyol Talgo járműgyártó-vállalatot. A spanyol kormány ezt elutasítja, hiszen attól tartanak, a felvásárlás mögött orosz érdekek is állnak. Varga László szerint nem ilyen bizonytalan hátterű ügyletekbe kellene belekezdeni a kormánynak, hanem azonnali és érdemi fejlesztéseket eszközölni.
Az MSZP elnökhelyettese elmondta, a vasút fejlesztéséért a kormány uniós forrásokat tervez bevonni, melyeket: pályafelújításra, vasútvonalak villamosítására és járműbeszerzésekre költhetne a kormány. Jelenleg a rendelkezésre álló források a központi költségvetésből arra sem elegendők, hogy a mostani állapotot konzerválják. A kormánynak azonban nem csak uniós forrásokra kellene hagyatkoznia, az elmúlt évtizedekben tízezer milliárdos kiesés mutatható ki a vasút megújításában. Az utasok ennek következményeit pedig mindennap érzik, ez látszik a vasúti közlekedésben. Az uniós források elérhetővé válásáig a kormánynak a hazai költségvetés felhasználásával bele kell kezdeni a vasúti közlekedés fejlesztésébe, zárta gondolatait Varga László.