mszp.hu | Belföld
2024. december 04. 15:14

Világszerte reneszánszát éli a vasút, nálunk pedig még a szinten tartás sem megy

Világszerte reneszánszát éli a vasút, nálunk pedig még a szinten tartás sem megy
A magyar vasút helyzetéről, az európai járműipar hanyatlásáról és ennek hazai hatásairól, valamint a Magyar Péter féle jelenségről is beszélt Veres Gábor újságíró, a Szabad Sajtó Alapítvány elnöke az ATV Aktuál című műsorában.
A műsor elején a magyar vasút kálváriájáról volt szó. Veres Gábor elmondta, hogy a világon mindenhol a reneszánszát éli a vasúti közlekedés, és mindenütt azt a célt tűzik ki, hogy az autózás helyett a sokkal környezetbarátabb vasúti közlekedésre csábítsák az embereket. Kivéve hazánkat, itt dafke nem ez az irány. Veres Gábor személyes tapasztalatai mellett azt is kiemelte, hogy habár a kormány a Budapest-Belgrád vasútvonal kínai pénzből történő átépítésével van elfoglalva, addig arra sem képesek, hogy a jelenlegi – amúgy elégtelen – színvonalon fenntartsák a vasúti közlekedést. 
 
Elgondolkodtató az is, hogy a bérletekből és menetjegyekből származó árbevétel csupán 26 milliárd forint, amely körülbelül egy NER-es nagyvállalkozó luxusjachtjának, vagy magánrepülőgépének az ára. Ennek összegéből pedig egy évig mindenki ingyen utazhatna a magyar vasúton. 
 
A műsorban szó volt arról is, hogy a magyar járműipar erősen függ az európai autóipar állapotától, így annak válsága komoly hatással van a magyar gazdaságra is. Egyre gyakoribbak a hírek a hazai vállalatok rejtett elbocsátásairól és termelési leállásokról, mivel az ágazat nem tudja kivonni magát a kontinensen tapasztalható krízis alól. Különösen a német autóipar hanyatlása jelent veszélyt, amely dominóhatással a magyar gazdaságot is érintheti. A kiszivárgott adatok alapján sok cég csak harmad- vagy fél teljesítménnyel üzemel, miközben burkolt leépítéseket hajtanak végre.
 
Veres Gábor emlékeztetett, hogy a multiknak a magyar állam hatalmas összeget adott azért, hogy itt telepítsenek gyárakat. Akkora összegeket, hogy gyakorlatilag hosszú évekre előre megfinanszírozták az ott dolgozó magyarok bérköltségét. Most azonban létszámleépítésekre kerül sor, így kormányzati beavatkozásra volna szükség. 
 
A műsorban hosszasan volt szó a Magyar Péter féle jelenségről, miszerint nem engedik be gyermekotthonokba, valamint a Tisza Párt előretöréséről is. Veres Gábor elmondta, hogy kommunikációs szempontból hibás a kormány reakciója, hiszen ha beengednék Magyar Pétert és közösen tárnák fel a problémákat, akkor azzal ki lehetne fogni a szelet a politikus vitorlájából. Most először érezhető a Fidesz kommunikációs gépezetében az elmúlt 14 évben, hogy „akadás van”, hiszen rosszabbnál rosszabb reakciókat adnak Magyar Péter megmozdulásaira. 

Kapcsolódó párttagok